Finns det nån som kan förklara det här med känslor?

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 10 månader sedan #1062551 av Jocke
Ja, känslostumhet var ett bättre ord eller grader av känslosamhet är nog mer korrekt? Ja, jag känner igen detta alltför väl då jag själv har problem med att sätta gränser och tolka både mina och andras utfall. Men nu när jag har blivit äldre, så verkar jag ha blivit mer neutral med mina känslolägen än förr, då jag kunde skratta och gråta okontrollerat och prata med mig själv.

Jag tror vi har haft framme detta ämne tidigare? T. ex så hände en grej idag, jag var på en träffpunkt där några undrade vem jag var förtjust i, vilken tjej alltså? Och en som inte har betalat av sin skuld till mig trodde jag var förtjust i henne fortfarande? Både hon och jag lider nog av detta? Det vore nog omöjligt att få en relation att funka för oss med detta problem, men det kanske inte hon förstår och så dessa vittnen som kanske umgås mer med henne än mig, kanske missuppfattade min avsikt?

Detta skulle jag ha sagt med en gång inför gruppen, men nä så har det nog frodats en massa myter kring mig och andra som inte är rättvisa. Men jag är aldrig våldsam eller så, som många män och kvinnor med denna problematik kan vara?

Vars är världen på väg?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 10 månader sedan #1062552 av Jocke


Undrar varför denna tråd är på den allmänna forumet?

Vars är världen på väg?
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1062577 av Utomjordingen
När jag var inne på det här med känslor så uttryckte jag mina känslor och tankar ungefär så här kort och enkelt:

- "Emotiv och kognitiv vinst och/eller/kombinerat förlust!".

Alltså typ:

1. Emotiv vinst och kognitiv vinst.

2. Emotiv förlust och kognitiv förlust.

3. Emotiv vinst och kognitiv förlust.

4. Emotiv förlust och kognitiv vinst.

Det var lättast att hålla sig så... .

Det blev en dikt också:

Stanna upp!

Stanna upp och...

känn efter...

tänk...

och handla därefter...

i rätt tidpunkt på rätt plats...

på kort och lång sikt... .

"Alex"
Last edit: 5 år 10 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 10 månader sedan #1062583 av memphis
Mycket sinnrikt formulerat Utomjordingen. De 4 alternativen. :)
Mer
Mer
5 år 10 månader sedan #1062616 av Admin1
Vid negativa symptom, som en del har känner man inga känslor. Vid depression, som liknar negativa symptom, så har man känslor. Vid schizofreni kan man förlora sina känslor helt enkelt, men gäller inte alla.