Gollum...?

Mer
17 år 6 månader sedan #49939 av Q.L
Gollum...? skapades av Q.L
För er som sett Sagan om Ringen: De två tornen.

Känner ni igen Gollums bekymmer som vanföreställningar?
Om hur har hans alter ego eller kluvna personlighet konspirerar mot hoberna att återta ringen i hans ägo.

Jag kände igen mig väldigt mycket....

300
  • Flux
  • Besökare
  • Besökare
17 år 6 månader sedan #49942 av Flux
Svar från Flux i ämnet Gollum...?
Kanske, han är beroende av att ha ringen (maktkänslan) som bryter ner honom (schizofrenin)... En bra liknelse! Fast det är klart att det är ju inte så kul att identifiera sig med Gollum...
Mer
17 år 6 månader sedan #49963 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Gollum...?
En sak som jag inte förstod riktigt i filmen som jag inte känner igen alls i min sjukdom är hur han hostade sitt namn flera gånger, vad menas med detta?
Mer
17 år 6 månader sedan #49984 av hofhof
Svar från hofhof i ämnet Gollum...?
Tourettes kanske hehe ;)
  • Besökare
  • Besökare
17 år 6 månader sedan #49989 av
Svar från i ämnet Gollum...?
Gollum är intressant. Men han har nog mer en multipel personlighet (utlöst av begär för ringen) än schizofreni.

En annan möjlighet är att han bara använder den "snälla" sidan för att tygla sig själv från det akuta begäret, inge större förtroende och istället ha större chanser att på längre sikt komma över ringen...

För övrigt den enda karraktären från böckerna som filmerna lyckats skildra mycket bra.
Mer
17 år 6 månader sedan #49997 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Gollum...?

Fredrik skrev: En sak som jag inte förstod riktigt i filmen som jag inte känner igen alls i min sjukdom är hur han hostade sitt namn flera gånger, vad menas med detta?


Det förstog inte jag heller riktigt fredrik...

Men först så hette han Smeagol, när han sedan fick tag i ringen så kallade han sig för gollum.