Utflyktsmål och sevärdheter i Sverige

Mer
3 år 9 månader sedan #1269291 av Vittrad
Vad finns det för intressanta platser och utflyktsmål i Sverige som just ni tycker är värda ett besök? Något som varit riktigt bra, eller något som varit en besvikelse?

Själv tycker jag Visby är ett utav de bästa utflyktsmålen jag upplevt (särskilt under medeltidsveckan.) Den sköna stämningen, de vackra miljöerna och marknaden som fylls av olika intressanta hantverk, smycken och kläder.

Det som varit till besvikelse är nog djurparker generellt. Betala dyra pengar för att få se vilda djur som håglöst står och vaggar fram och tillbaka medan barnfamiljer trängs om att få fota dessa. Nej, utflykter till djurparker är ingen höjdare, enligt mig.

Så, bra och dåliga utflyktsmål i Sverige, vad tycker ni?
Mer
3 år 9 månader sedan #1269292 av Geta
Gorillorna på Kolmården ser inte ut att ha roligt. Min systers barnbarn tittade mest på stenarna och myrorna, när han var på Skansen.
Mer
3 år 9 månader sedan #1269294 av Lejonhjärta
Jag gillar Torups Örtagård, helt underbar miljö. Man måste ha bil för att komma dit. Ligger i Skåneland.

Det finns en restaurang och café samt en gårdshandel där de säljer allehanda växter och blommor.
Mer
3 år 9 månader sedan #1269295 av Amandara
Tåkern och fåglarna var najs.
Mer
3 år 9 månader sedan #1269296 av 1Dave
Kullaberg och Stöllet har varit bäst i år. Fick dock inte se bäver eller tumlare. Men otroligt vackert ändå.

/Dave
Mer
3 år 9 månader sedan #1269305 av Lejonhjärta
Habo Gård, i Lomma kommun, är också ett fint utflyktsmål. De har en flotte ute vid vattnet som man kan ge sig ut på. Väldigt vackra omgivningar.