Utflyktsmål och sevärdheter i Sverige

Mer
3 år 6 månader sedan #1289411 av Nissegossen
Se Helsingborg sedan dö, det sköter zoegas om...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 6 månader sedan #1289415 av Geta
Se Helsingborg och sedan Sofiero med Rhododendrondalen.
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1289417 av Nissegossen

Vittrad skrev: Idag gjorde jag en utflykt till Arsenalen, ett militärhistoriskt museum benägen i Strängnäs. Nu är jag ingen expert på stridsvagnar direkt, men stället var ändå intressant och fylld med historia. Där fanns även en utställning om hur djur har använts i krig som jag tyckte var informativ. Sedan hade de en liten souvenirshop och ett café som vi stannade till vid innan vi drog.












Klart värt ett besök.


Kan vara värt att nämna att jag är utbildad att stå i frontlinjen och bekämpa stridsvagnar med hjälp av en 90mm kanon antingen på lavett eller kanonröret på en släde att tolka efter sig i snön på skidor då någon efter som bromsade efter i branter. Det fanns också en jeep med två mans besättning den kunde sättas på. Ju mer vana grabbarna fick kunde två mannar bära ned kanonröret till källaren där vi gjorde vapenvård efter övningar så här såg den ut, ännu i tjänst i Baltikum. sv.wikipedia.org/wiki/Pansarv%C3%A4rnspj%C3%A4s_1110 Som kuriosum beslagtog de en pjäs hos Hells-Angels. Vi hade på den tiden om vi missade en stridsvagn 16 sek kvar att leva om vi inte hann ladda om och skjuta och slå ut den. Om vi då levde skulle vi slänga oss ned i skydd, det var order på det. Vi grävde ju ned oss grävde ned kanonen men tillräckligt för att kanonröret fick fritt skottfält åt alla håll. Jag hade omedelbara ansvaret som gruppchef, sammanlagt var vi 16 man i gruppen. Plutonofficer var oftast en löjtnant vi hade först en fänrik men det byttes så lägsta plutonofficers namn blev löjtnant, ställföreträdande kompanichef

Värt att säga är att nutida stridsvagnar är på utsidan fullt med fyrkantiga celler på utsidan pansaret då dessa har sprängämnen som exploderar när ett skott kommer från en kanon, som i vårt fall var en pansarspränggranat med riktad verkan en sådan cell som exploderar sprider verkan på angriparens vapen och det tränger inte igenom pansaret.

Får tillägga att mot anfallande trupp hade vi truppgranater man gjorde tempering på dvs ställa in avståndet och då skjuta lågt då trupp ofta slänger sig ned på mark, då de är väldigt utsatta under anfall eller huvudhöjd då de kulor typ kullager som sitter runt granaten och exploderar det ger större verkan på större område.

Det går ut på i krig, inte i första hand att döda så många man kan utan att skada svårt så många man kan, det gäller att tömma alla resurser hos fienden för att som själv kunna överleva

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 6 månader sedan #1289429 av Geta
Tror ni att Stay behind finns kvar?
Mer
3 år 6 månader sedan #1289431 av Nissegossen
Mycket möjligt, men en civilklädd person med vapen är fritt byte och skjuts direkt när de ser ett vapen, allra snabbaste sättet att dö på vid ett anfall. Ge upp inte en chans du är död så fort en fiende ser dig. Överlever du räkna med tortyr som slutar med döden..

Även en som är i civilförsvaret vi får inte ha med vapen att göra om någon hör oss prata om att göra motstånd med vapen förlorar vi direkt tjänsten. Till årsskiftet är jag krigsplacerad i min lägenhet, så länge kan de ta ut mig till det sv.wikipedia.org/wiki/Stay-behind

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum