Hur ska ni fira julen 2020?

Mer
3 år 6 månader sedan #1288000 av Amandara
Förra julen var hos mig - major stress. Jag var tomte oxå uppe på värdinneskapet. Men det blev lyckat. Alla fick plats jag har många sittplatser. Vi var 12 pers i min 2a på 60 m2. Kanske blir det jul hos mig i år oxå. Då ska jag skaffa mitt livs andra julgran, den första var förra julen vilket var najs. Jag ska inte ge bort några julklappar i år utan pengar till kidsen. Det går inte att köpa julklappar till dem för ingen jävel vet vad de vill ha ja jag har ju begränsad ekonomi.
Mer
3 år 6 månader sedan #1288008 av Nissegossen
Har ingen att fira jul med, så det blir inget firande, men jag äter traditionellt och sätter upp de julbonader jag har samt julduk julgardiner och julljusstakar försöker göra det lite hemtrevligare för de som kommer in här. Samt att jag brukar göra eget julgodis, naturligtvis har jag julskinka julmust och egengjord glögg.

Kanske KP kommer med något. Brukar vilja bjuda på köpt choklad, sedan vill jag skicka med han resten, men han brukar inte vilja ta emot. Jag själv är inte så himla förtjust över att äta det. Brukar vilja bjuda på de som kommer hit, i första hand hemtjänst och vården. Har tidigare år brukat köpa räkmackor till mobila teamet som kommer någon gång mellan jul och nyår. De har schemalagt arbetstid, numera har jag ingen som uppskattar den mat jag lagar ingen vill heller dricka kaffe, mycket trist numera.

Jag blir tvungen att köpa en räkmacka även till mig själv och öppna kartongen som det är köpt och lagt in i butiken så de ser det för att de överhuvudtaget att de skall ta med sig dem. Ren paranoia, personal är mer paranoida än deras patienter. För djävligt. Personal är sjukare än patienterna de "vårdar"

Något som lockar personalen är vinet jag gör, snudd på att de frågar om jag har något att ge dem. Det jag har ständig brist på är tomflaskor. Jag säger inga tomflaskor inget vin. Sist hade någon städat bort tomflaskor.

De hittade dem inte, så jag kunde inte ge dem något, får ta och gå ned till återvinningen för att hitta tomflaskor och göra ren dem med flaskborste Klorin och vatten samt leta fram kork att sätta på toppen för att kunna ge dem något. Gissar de kommer med tomflaskor nästa gång. Jag har remiss till blodprover på labb såg däribland prov på CDT värdet det är inte lika svårt som det året då jag fick utskällning av två läkare och blev hotad med överläkare.

Annars får jag hålla mig borta från alkohol i 5 veckor, då är värdena normala så genom att De tar CDT värdet så där kan provet skvallra för dem hur mycket jag dricker det är markören för alkohol även vid fasteprover då jag inte kan stoppa dem från att se det även om jag är helt nykter då provet tas.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 6 månader sedan #1288038 av Lejonhjärta
Jag ska fira med min mamma och hennes snälla man, hemma hos dom... Det blir säkert först lite småätande på nötter och pepparkakor.. Efter Kalle Ankas Jul blir det julmiddag. Vi sitter då alltid länge och äter, pratar och har det trevligt.

Sist blir det lite presentöppningar - jag brukar köpa en "praktisk" present med en twist till var och en, dvs sådant som man ändå behöver.. till ex strumpor med roliga mönster på... Det brukar bli uppskattat :D
Mer
3 år 6 månader sedan #1288052 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Hur ska ni fira julen 2020?
Här på Viska ska jag byta avatar till den med tomteluva. :tomte

Hur det blir med julfirande i övrigt är höjt i dunkel. Förra året firade vi med julmat och utan Kalle Anka eller julklappar. Det gick bra. I år blir det kanske utan julklappar, Kalle eller julmat?

Prata inte med hat i munnen!
Mer
3 år 6 månader sedan #1288054 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur ska ni fira julen 2020?
Jag ska se på "Kan du vissla Johanna" i TV på julafton. Min syster har skippat julklappar som är skönt. Vi kanske träffas utomhus och tar en promenad och tittar på hur folk har pyntat i trädgårdarna. Sedan dricker vi varm glögg på termos.
Mer
3 år 6 månader sedan #1288449 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur ska ni fira julen 2020?
Nissegossen,
Varken psykiatrin eller hemtjänsten kommer till dig för att fika eller äta utan för att hjälpa dig. Det heter inte fikatjänst eller fikavård utan uppgiften är att hjälpa dig eftersom du behöver hjälp. Hemtjänsten har en samlingslokal där de fikar. Köp en kartong bondkakor på Willys och ge dem till fikarummet.