Kriminaltråden

Mer
3 år 6 månader sedan #1292790 av memphis
Svar från memphis i ämnet Kriminaltråden
Du brukar alltid stå på förrövarens sida Jocke. Det är ditt perspektiv men vad betyder det att alla kan bli en mördare? Betyder det att en mördare inte ska ha ett straff motsvarande vad han egentligen gjort?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 6 månader sedan #1292791 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Kriminaltråden
I Breiviks fall, så var det nog en rationell plan, att vilja döda så många som möjligt enligt en utrotningsprincip han hade räknat ut. Nu verkar jag nog ligga på en docents nivå, vad gäller de etiska riktlinjerna hur en mördare rationellt kan gå till väga. Eller så är jag en gedigen kvacksalvare, som bara svamlar om detta?

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 6 månader sedan #1292793 av memphis
Svar från memphis i ämnet Kriminaltråden
Visst finns det situationer där mord kan vara förståeligt. T ex är hämnd något som vår hjärna belönar. Men när det gäller Beivik och Madsen drivs de inte av hämnd utan lust att döda oskyldiga människor som inte gjort dem något ont.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 6 månader sedan #1292794 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Kriminaltråden
Jag tycker verkligen synd om Wilmas nära och kära. Men han verkar inte ångerfull. Men efter 18 år i fängelse får även den mest hårdknäckta att tänka efter. Ger gott om tid för det. Mord är aldrig acceptabelt i några former. Men när det händer så är det så jävla tragiskt för alla inblandade och berörda.
Mer
3 år 6 månader sedan #1292795 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kriminaltråden
`Det är en konstig politik i Sverige att man ska tycka synd om brottslingar men inte brottsoffer.
Både Madsen och Breivik hade planerat sina mord. Det var inga ögonblicksverk.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 6 månader sedan #1292796 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Kriminaltråden

memphis skrev: Du brukar alltid stå på förrövarens sida Jocke. Det är ditt perspektiv men vad betyder det att alla kan bli en mördare? Betyder det att en mördare inte ska ha ett straff motsvarande vad han egentligen gjort?


Jag står inte på förövarens sida, jag står på offrens sida. Men jag kan inte förklara varför vissa människor inte är skyldiga till ett brott, utan att man kan skylla på andra omständigheter, exempelvis media? Detta är svårt för mig att skriva memphis! Jag har varit med om saker, som jag inte kan skylla på en enskild människa, utan är tvungen att se saker i ett större sammanhang.Jag har förlåtit många i min omgivning, pga saker som jag först nu har insett sker i min närvaro. Media är en prereferens till mitt liv.

Vars är världen på väg?