Prövat vitaminer?

Mer
20 år 5 månader sedan #293 av Admin1
Jag undrar om någon här prövat vitaminer och förbättrats? Det finns en kontroversiell metod som heter ortomolekylärterapi, som består av tillskott av B-vitaminer i ganska höga doser.

Idag finns det vissa resultat att ett ämne homocystein är förhöjt vid schizofreni. Det tros idag kunna vara upphov till negativa symptom främst. Homocystein kan i blodet normaliseras om man tillför normaldoser av B-vitaminet folsyra. Jag har själv prövat med multivitaminpreparatet Vitaplex-mineral, som innehåller dagsbehovet av folsyra, men jag har inte märkt någon direkt effekt av det. Å andra sidan har jag inte några allvarliga symptom precis.

Det står i Scientific American om homocystein vid schizofreni och om nya teorier och rön.
Artikeln läses här[/url:2sr4xvuq]

Admin
:?:
Mer
20 år 4 månader sedan #295 av aik33
Svar från aik33 i ämnet Prövat vitaminer?
Hej. B.vitaminer har enligt min läkare påverkan på deppresioner hade själv vid inläggning för ca ett år sen låga B.vitamin världen så så numer har jag två olika B-vitaminer på recept .Vet med mej att det påverka en på ett bra sätt B.vitaminer ökar hungerkänslor och med rätt mat + det viktigaste av allt motion. men i det långa loppet funkar det ej för mej(än)för när ja börjar må bra struntar ja i medecinena (psykosmedeciner mm.)Tyvärr funkar ja så) så allt börjar om igen ................. :cry:
Mer
20 år 4 månader sedan #303 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Prövat vitaminer?
Jo, B-vitaminet folsyra kan troligen förstärka antidepressiva läkemedels effekt.
www.viska.se/index.php/nyheter/5 ... depression
Däremot är det inte bevisat att det ensamt kan ge antidepressiv effekt.
Om jag alldeles nyss hade fått schizofreni, så skulle jag varje dag de första 5 åren ta ett multivitaminpreparat t.ex. Vitaplex-Mineral för att säkra vitamintillförseln.
Det är under de 2-5 första åren, som en eventuell försämring eller funktionsnedsättning kan inträffa vid schizofreni.

Om du slutar att ta medicinen och du tycker att det är ett problem för dig, så kunde du kanske fundera på depåinjektioner, som man tar var 2-4:e vecka.
Av de nya preparaten finns bara Risperdal som depåinjektion dock och ej Leponex tyvärr.

God Jul och Gott Nytt År!
Mer
20 år 4 månader sedan #319 av fiffi
Svar från fiffi i ämnet Vitaminer
Jag har just börjat prova vitaminer som heter Mitt Val.... och finns på apoteket och innehåller en massa som vi tjejer behöver ha, däribland folsyra och B-vitaminer.
Tycker att jag har blivit mycket piggare under de 14 dagarna som jag har tagit dem.
Hade en mix av mediciner pga min pso-reumatism som inte riktigt gick ihop med Zeldox så jag valde att behålla den och ta bort allt annat och tillsätta lite vitaminer i stället.
Vi får se hur det går fortsättningsvis. :D
Mer
20 år 4 månader sedan #322 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Prövat vitaminer?
Hej!

Jag använde tidigare Vitaplex-Mineral, men jag har också börjat med Mittval, som också innehåller dagsbehovet av magnesium och kalcium. Jag tycker konstigt nog att aptiten har ökat med Mittval.

Fördelen med vitamintillskott är nog främst för att dieten inte är tillräckligt bra. Det finns undersökningar, som visar på det. Jag tror att vitamintillskott är särskilt viktigt för de nyinsjuknade. Men även för andra kan det vara bra med dagsbehovet av folsyra och järn. Det finns en del tecken på att järnbrist kan ge ökad risk för akatisi och att folsyra kan motverka depression och kanske också schizofreni.
www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... ge-akatasi
  • Adam G
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #419 av Adam G
Svar från Adam G i ämnet Prövat vitaminer?
Fiffi: Lät intressant, det där om att du blev piggare =)

Något som funkar på oss icke-schizofrena också? Jag är ganska trött och slö nämligen... =/