Han tänkte på dig

Mer
13 år 3 månader sedan #364991 av saara
Svar från saara i ämnet Han tänkte på dig
Psaltaren 139: 13, 14

Ty Du har skapat mina njurar. Du sammanvävde mig i min moders liv.

Jag tackar Dig för att jag är danad så övermåtttan underbart. Ja, underbara är Dina verk,
Min själ vet det väl.

läs också gärna verserna 15, 16 eller hela psalm 139
Mer
13 år 3 månader sedan #364996 av Potte-Boa Jösse
Vi kanske menar samma saker fast vi uttrycker oss olika.




Därmed avslutar jag mina inlägg i denna intressanta tråd
Mer
13 år 3 månader sedan #365017 av saara
Svar från saara i ämnet Han tänkte på dig
Potte, varför vill du inte skriva mera om du tycker att det är intressant?
Mer
13 år 3 månader sedan #365031 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Han tänkte på dig

Geta skrev: Varför ska då människorna begära att Jesus ska ta på sig
synderna? Ansvarar inte var och en för sina synder själv?


Natanael sade: "Kan det komma något gott från Nasaret?" Filippos svarade: "Följ med och se!" /Joh 1:46

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 3 månader sedan #365035 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Han tänkte på dig

Potte-Boa Jösse skrev: Stort tack till saara som kommer med svar och egna funderingar kring Jesus, Gud och synd. Jag uppskattar det verkligen.

Jag sökt och funnit Gud. Jesus har dött på korset för vår arvsynd. Men då kan jag ju inte känna någon synd eftersom Jesus tagit på sig all synd. Om han nu offrar sig för oss alla, varför ska inte vi då kunna leva ett liv fritt från synd nu? Alla handlingar vi gör gör vi nu av kärlek.

Vi är alla Guds barn! Det finns inga utvalda. Vi är alla fantastiska skapelser i denna värld.

Ingen ska trycka ner mig med synd likt jantelagen.


Jesus tog INTE bort synden från världen! Synden finns kvar i världen. Jesus bar våra synder på korset, så den som tror på honom blir förlåten. Den som väljer att leva utan Jesus väljer att inte ta emot det som Jesus gjorde för honom/henne på korset.

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 3 månader sedan #365072 av saara
Svar från saara i ämnet Han tänkte på dig
Korset -Guds dårskap.

Judarna begär tecken och grekerna söker vishet, men vi förkunnar en Kristus som blivit korsfäst,
en stötesten för judarna och en dårskap för hedningarna, men för de kallade , judar som greker,
en Kristus som är Guds kraft och Guds vishet.
Guds dårskap är visare än människorna och Guds svaghet är starkare än människorna. 1Kor 1:22-25

Korset är centrum, ofrånkomligt och alltid. Guds kraft och vishet handlar inte om abstrakta sanningar.
Det är inte frågan om väldiga tankebyggnader, utan om en självutgivande kärlek som slår broar
över alla slags avgrunder. Så stor är Guds dåraktiga kärlek till oss, att han själv blir människa och låter sig spikas på ett kors. I alla tider har människor hånat den tron som en orimlighet.

Bön: Gud jag ber dig. Öppna mitt hjärta för korsets hemlighet.

( det ovan skrivna är utdrag ur en andaktsbok).

Vem har då Gud utvalt?

Och det som i världen var svagt, det utvalde Gud, för att han skulle låta det starka komma på skam. Och det som i världen var ringa och föraktat, det utvalde Gud-ja det som ingenting var-för att han skulle göra till inte det som någonting var. Ty han ville inte , att något kött skulle kunna berömma sig inför Gud. 1 kor 1: 28, 29
:hjärta