Finns där ett helvete?

Mer
7 år 3 månader sedan #899903 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Finns där ett helvete?
Jag har för mig att helvetet är en efterhandskonstruktion.. Det är inte uttalat i Bibeln ( av Jesus) att det skulle finnas ett helvete. Det han syftade på som var ett dåligt ställe där man inte ville hamna var en soptipp som kallades Gehenna.
Tror det stämmer om man bara läser evangelierna. Sen kom ju dock Paulus och lade till lite allt möjligt..


Notwoodstock, betyder det att du tror att fysiska handikapp typ CP är för att den människan har syndat? Den frikyrkeguden kan du behålla..
  • lonely
  • Besökare
  • Besökare
7 år 3 månader sedan #899905 av lonely
Svar från lonely i ämnet Finns där ett helvete?
Mitt sunda förnuft säger att det finns ett helvete men ibland tappar fattningen och kan fråga mej själv två saker är helvetet redan på jorden eller finns helvetet där efter man dör! Det är tvivel jag får när jag tappat fattningen som sagt och det borde tala för sig själv...
Mer
7 år 3 månader sedan #899930 av notwoodstock

Leloo skrev: Jag har för mig att helvetet är en efterhandskonstruktion.. Det är inte uttalat i Bibeln ( av Jesus) att det skulle finnas ett helvete. Det han syftade på som var ett dåligt ställe där man inte ville hamna var en soptipp som kallades Gehenna.
Tror det stämmer om man bara läser evangelierna. Sen kom ju dock Paulus och lade till lite allt möjligt..


Notwoodstock, betyder det att du tror att fysiska handikapp typ CP är för att den människan har syndat? Den frikyrkeguden kan du behålla..


Nej. Läs ovan.
Mer
7 år 3 månader sedan #899936 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Finns där ett helvete?

notwoodstock skrev:

Leloo skrev: Jag har för mig att helvetet är en efterhandskonstruktion.. Det är inte uttalat i Bibeln ( av Jesus) att det skulle finnas ett helvete. Det han syftade på som var ett dåligt ställe där man inte ville hamna var en soptipp som kallades Gehenna.
Tror det stämmer om man bara läser evangelierna. Sen kom ju dock Paulus och lade till lite allt möjligt..


Notwoodstock, betyder det att du tror att fysiska handikapp typ CP är för att den människan har syndat? Den frikyrkeguden kan du behålla..


Nej. Läs ovan.

Etter min oppfatning er det umulig å synde, ettersom synd betinger et bånd mellom den troende og en etter all sannsynlighet imaginær Guddom. Skam er derimot en essensiell regulator i mellommenneskelige relasjonen, og man begår en urett om man betrakter skam som utelukkende negativt. Evnen til å skamme seg er det viktigste vernet mot hensynsløs adferd. Et samfunn der ingen har evnen til å føle skam, er et samfunn av sosiopater.
Mer
7 år 3 månader sedan #899979 av spasy
Svar från spasy i ämnet Finns där ett helvete?
Helvetet är nog när man mår skit och tycker man förtjänar att må skit. Omöjligt att ta sig ur.
Mer
7 år 3 månader sedan #899984 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Finns där ett helvete?

Fantasio skrev: Ni som är troende, finns det ett helvete? En plats där man i all evighet plågas av Satan och hans demoner. Jag har varit inne på Youtube och tittat och har blivit ordentligt skrämd av vad jag hittat.


Detta är för mig den svåraste frågan i bibeln. Ja, jag tror det det finns en sådan plats, men det handlar inte om demoner som plågar människan där, det är inte bibliskt utan kommer från andra religioner. Först tänker jag säga att helvetet inte skapades för människor, utan för Satan och hans änglar, som en fängelseort där all ondska ska bli instängd, så att himlen kan vara fri från ondska. Fast det är förstås så att om det inte funnits ett helvete, varför behövde Jesus då dö på korset?

Frågan vem som hamnar där och hur det kommer se ut har ingen helt svar på. Det finns många olika teorier kring detta. Det som Jesus lovar människan är att varje människa som omvänder sig och litar på försoningen genom hans blod har "övergått från döden till livet" (Joh 5:24). Min övertygelse är att att Jesus är ENDA vägen till himlen. Sen finns det diskussioner om vem som kan tillräkna sig Jesu död. Är det alla människor? Är det endast de som tror på Jesus?

Min tro är att varje människa kommer dömas efter vad man gjort med den nåd som man blivit given i livet. "Var och en som har fått mycket, av honom skall det krävas mycket" (Luk 12:48). Ytterst handlar det om tron på Jesus, men hur stark tro på Jesus krävs för att en person ska räknas som rättfärdig? Vi brister alla i tro, min förhoppning är att Guds nåd är så stor att han också räddar människor som kanske inte helt vet om de tror, att det också i dem kan finnas ett stänk av helig Ande. Jesus säger ju att under sker genom något så litet som ett senapskorn (Matt 17:20). Guds kärlek går ut till alla människor, varje enskild människa är oändligt värdefull och älskad av Gud, och himlens portar står vidöppna tack vara Jesu försoning av mänskligheten. Frågan är inte för vem portarna står öppna, utan frågan är vem det är som VILL gå igenom dem in till Guds öppna famn. De som inte alls har något intresse av Gud på jorden, kommer de vilja komma till Gud i himlen?

Är du orolig över detta Fantasio, så närma dig Gud och bli ett Guds ljus i världen. Det har varken du eller någon annan något att förlora på. Tvärt om, alla har något stort att vinna på detta och du får ett sant hopp, en mening bortom världens tillfälliga nöjen. När du lär känna Guds kärlek till dig, så kommer också din oro för helvetet försvinna eller åtminstone bli mycket mindre. Det är märkligt, men alla svar du behöver Fantasio finns i att komma närmare Gud. Detta är inte en fråga för intellektet. Ber för dig Fantasio och ber för alla som läser denna tråd. Må Gud leda oss alla till härligheten, genom Jesus Kristus. Amen!

<!-- ia0 -->denmark-den-store-hvide-flok-alex-vincents-no-95.jpg<!-- ia0 -->

Anchored in Christ ✟

Bilagor: