konstig känsla

Mer
19 år 4 månader sedan #6928 av darkangel
Hejsan,

Jag har fortfarande problem med min login, heter darkangel som registrerad. Kan inte skriva i forum när jag är inloggad. Nog om det.

Jag har läst mycket om vad många skriver om anhöriga till personer med schizofreni, att man ska låta dem vara ifred, inte styra och inte vara överengagerad.

Jag vill som närmaste anhörig till en person med paranoid schizofreni säga att det känns jobbigt att läsa.

INGEN verkar tänka på oss anhöriga och vilken ångest vi känner.
Jag vill påstå att många gånger mår de anhöriga minst lika dåligt fast på ett annat sätt. Men allt kretsar alltid kring den sjuka och vi anhöriga måste tänka på precis allt för att den sjuka inte ska gå in i en psykos.

Detta är jättestressande för anhöriga och det blir inte bättre av att alla arbetar emot oss anhöriga.

Jag tycker att sjukvården måste bli bättre på att informera om man blir för engagerad eller dylikt. Eller om man är ett besvär för patienten istället för att avvisa.

Min väninna säger själv att hon inte hade klarat sig så bra utan mitt stöd eller tjat på vårdpersonalen.

Jag tror att det är individuellt hur mycket engagemang en person orkar med.

Och jag tycker att det är dumt att avråda anhöriga från att engagera sig. Är man nära anhörig kan man inte låta bli!!!!!

/Sandra
Mer
19 år 4 månader sedan #6930 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet konstig känsla
Jag tycker att det är jättefint att du engagerar dig, att du bryr dig. Din vännina ska vara glad att hon har dig. Har en vän som betytt och betyder mycket för mig. Han har ställt upp enormt. Var bara lyhörd så att du inte gör din sjuka väninna en björntjänst.
Mer
19 år 4 månader sedan #6939 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet konstig känsla
Jag tror att ditt problem att logga in beror på att det blivit något fel på din kaka eller cookie för viska.se. Om du tar bort kakan för viska.se i din webbläsare och loggar in igen så skall det gå att logga in och posta i forumet.

De anhöriga är både en tillgång och ett problem. Min vision är att vården i framtiden bör kartlägga och också eventuellt behandla psykisk ohälsa bland de anhöriga. Sedan gammalt vet man att bland de anhöriga till personer med schizofreni finns en ökad andel personer med personlighetsstörningar. Det är viktigt att också behandla dem för att den med schizofreni blir friskare.

Men detta är problematiskt också. Vården har stora brister och idag behövs de anhöriga som påtryckargrupp för att förbättra vården på individuell nivå. Jag tror att lösningen på den stress som anhöriga känner och på den negativa stress som anhöriga kan ge den med schizofreni är att införa personliga ombud.

Det personliga ombudet kan avlasta de anhöriga och driva vården och den drabbades liv mot återhämtning framåt. Ett personligt ombud har säkert också oftast mera kunskaper i området än anhöriga.

Med personligt ombud blir de anhörigas roll mindre viktig och de anhöriga kan få tid att engagera sig i anhörigföreningar mm för att driva utvecklingen i vården framåt via dem. Detta är en väldigt viktig uppgift.
Mer
19 år 4 månader sedan #6942 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet konstig känsla
-
Mer
19 år 4 månader sedan #6946 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet konstig känsla
-
Mer
19 år 4 månader sedan #6960 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet konstig känsla
har också varit med om idiotiska inkompetenta skötare och annat.