konstig känsla

Mer
19 år 4 månader sedan #6974 av darkangel
Svar från darkangel i ämnet konstig känsla
"Sedan gammalt vet man att bland de anhöriga till personer med schizofreni finns en ökad andel personer med personlighetsstörningar."

Intressant. Jag visste inte det. Jag har borderine personlighetsstörning eller om man hellre vill emotionellt instabil personlighet.

Vad beror det på?

Kan det bero på att en del schizofrena har haft det dåligt i sin uppväxt vilket oftast personlighetsstörningar beror på och att deras anhöriga då utvecklar personlighetsstörning av samma orsak?

Jag vet inte, bara lite tankar.

Finns det någon forskning kring ämnet?

Skulle vilja läsa mer om det.

/sandra
Mer
19 år 4 månader sedan #6978 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet konstig känsla
Sandra!

Det finns psykisk ohälsa sedan generationer tillbaka i min släkt. Därför har jag tagit konsekvenserna och medvetet avstått ifrån att skaffa egna barn. Det helvete jag gått igenom vill jag inte föra vidare.

Nisse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #6990 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet konstig känsla
Jag läste i boken "Surviving schizophrenia" av Dr Torrey att anhöriga till personer med schizofreni hade oftare paranoid personlighetsstörning och schizotyp personlighetsstörning (hette borderline schizofreni tidigare).

Jag läste också att Dr Torrey trodde att 10 % av schizofrenin var rent ärftlig. Resten av schizofrenierna orsakades av ärftliga faktorer i kombination med miljöfaktorer. Det är viktigt att veta att mycket av kunskaperna om schizofreni är osäker och att det fortfarande finns stora vita fläckar. Det gäller även saker som viss medicinering och behandling.
Mer
19 år 4 månader sedan #7000 av darkangel
Svar från darkangel i ämnet konstig känsla
Hej Nissegossen

Många i min släkt lider av psykisk ohälsa så även jag, men jag älskar barn och skulle inte kunna avstå från att skaffa det.

Är man medveten om sina svårigheter så tror jag inte att det är något problem med att skaffa barn.

/sandra
Mer
19 år 4 månader sedan #7015 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet konstig känsla
Sandra! Jag älskar också barn! Jag vill inte att ett barn till mig skulle få schizofreni. Det är inte för mig jag avstår att skaffa barn, utan för det lidande som ett barn till mig skulle kunna råka ut för.

Det är också det jag vet ju inte om jag nu mera kommer slippa få sådana psykoser att jag hamnar på sjukhus. Troligtvis och förhoppningsvis slipper jag det.

Tidigare i mitt liv har jag haft sådana psykoser att jag är glad för att jag inte har haft barn hemma, detta då också för barnets skull.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7022 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet konstig känsla
-