Min pojkvän är schizofren

Mer
19 år 4 månader sedan #7324 av glittercxnt
Och jag vet inte hur jag ska hantera det.

Iofs, allting var liksom värre innan det bröt ut, för då var han väldigt deprimerad och självdestruktiv, och det är skönare nu när vi alla vet vad det är för något.
Jag älskar honom jättemycket, men det känns som jag gör fel. Känns som att det är mitt fel att det har blivit såhär. Jag lider själv av ångestsyndrom och panikångest och har en fruktansvärd kräkfobi, som jag går i KBT i, som tur är.

Jag vet inte hur jag ska göra för att lindra hans psykoser, t ex så kan vi sitta på hans säng, och sen så märks det endast kanske tio minuter innan sen så sätter en psykos igång, och det har hänt att han var tagit strypgrepp på mig två gånger, och jag känner att jag inte orkar med att vara rädd för det längre. sen får han insekter som kryper öcer hela kroppen, och han säger att jag är "en av dem" och att han ska skjuta skallen av sig och massa saker. ibland så säger han att hans händer är gift, och jag får inte röra dem, för då blir jag infekterad. ibland får jag inte röra honom för jag är "en av dem" och ibland så måste han t ex sitta på en grön filt, för att grönt skyddar.
givetvis så existerar inte alla dessa insekter på hans kropp heller, men han är så övertygad om att de finns. det enda som kan få ut honom ur en psykos är om han skär sig, och jag vill inte att han ska göra det mer. visst, det är bättre än självmord, men det måste väl finnas andra sätt än bara det? jag har inte schizofreni och psykoser själv, så jag har lite problem med att sätta in mig själv i samma situationer, så jag tänkte att jag kan skriva av mig här istället för att prata med mamma som jag gör annars. jag menar, ni kanske känner igen det här och vet hur man ska bete sig? ska jag spela med i psykosen och hjälpa honom ta bort "insekterna"? ska jag lämna honom ifred?
ibland gråter han intensivt också, och det är så plågsamt för mig att se att han har sån fruktansvärd ångest utan att kunna hjälpa.

han pratar om självmord när han inte har psykoser. och det gör mig rädd. han säger att han är för sjuk för den här världen och att han aldrig kommer bli frisk. jag blir rädd, för även om han kanske har psykoser nån gång ibland och är tvungen att ta medicin hela tiden så är det ända bra. man kan ju leva någolunda normalt. just nu svävar han liksom. byter medicin hela tiden eftersom att alla har massa hemska biverkningar. han äter risperdal, och det gör honom rastlös, trots att han ätit den i flera månader.

vad kan jag göra? jag älskar honom så mycket, och vill hjälpa!
vad tror ni är bäst? kommer det här någonsin gå över?

tänk om han tar livet av sig. jag vill inte, får panik när jag tänker på det.

..
förlåt. men jag måste skriva av mig nånstans, så folk som förstår läser.
  • Pallekula
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #7329 av Pallekula
Svar från Pallekula i ämnet Min pojkvän är schizofren
Lämna honom....
Mer
19 år 4 månader sedan #7330 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min pojkvän är schizofren
Välkommen!

Det verkar tycker jag som medicineringen inte ger tillräcklig effekt för honom. När man prövat minst 2 olika antipsykotika under totalt 6 månader och ej fått effekt brukar man ta till Leponex, som har bäst effekt av alla. Då brukar de flesta få effekt faktiskt. Leponex minskar också risken för självmord. Efter den första psykosen brukar en del bli deprimerade och få en postpsykotisk depression, som kräver antidepressiva.

Tar han sina mediciner? Många gör inte det i början, vilket gör att de mår sämre.

Du bör tänka på att inte vara kritisk, fientlig eller överengagerad för det kan göra honom sämre och ännu mer psykotisk. Detta är det viktigaste. Säg inte emot, men håll samtidigt inte med heller.

De första åren är värst och sedan efter några år brukar sjukdomen lindras och förbättras.
Mer
19 år 4 månader sedan #7342 av Isa-Alise
-
Mer
19 år 4 månader sedan #7369 av glittercxnt
vi försöker tala om det som hänt, men han skäms så mycket för det att det inte går så bra...
det är av rädsla han gör det, inte av ilska heller. när han går in i psykoser blir han rädd för allting, det syns i ögonen. som en gasell som blir jagad av ett lejon.

men han går på samtalsterapi, fast kruxet är liksom att han inte 'får' prata om sina problem för sina röster. han får inte berätta allt för mig heller.
vi har ett jättebra förhållande annars, det är bara hans sjukdom som gör allting fel, och jag vill inte lämna honom för den sakens skull.

han har varit såhär sedan i somras ungefär.
Mer
19 år 4 månader sedan #7373 av Nissegossen
Glittercxnt! Har du försökt få honom till att besöka viska?

Det kunde kanske vara bra om han fick tillfälle att själv skriva här.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum