Min pojkvän är schizofren

Mer
19 år 4 månader sedan #7374 av Isa-Alise
-
Mer
19 år 4 månader sedan #7381 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min pojkvän är schizofren
Insjuknade han i somras? I så fall är det viktigt att vara medveten om att diagnosen schizofreni kan man först få efter 6 månader av symptom.

Du kanske också skulle övertyga honom att be att få Risperdal i depåinjektioner. Det finns nu sedan några månader Risperdal Consta som man tar via injektion varannan vecka. Det verkar som nästan alla mår bättre av det än Risperdal tabletter och han kan då inte fuska med medicineringen, som många gör. Många struntar att ta tabletterna av olika skäl. Det är minst 50 %, som reagerar på detta vis.
Mer
18 år 7 månader sedan #22513 av glittercxnt
Glittercxnt, jag förstår precis vad du går igenom.. min pojkvän är också schizofren, han har dock aldrig vart våldsam mot mej, han skadar sig själv i stället. han kan få hemska psykoser och skrika och gråta och dunka huvudet i väggen. Jag känner mej så fruktansvärt maktlös. han har blivit våldtagen och utnyttjad ett otal gånger när han var yngre och har en hemskt dålig självkänsla. han säger ofta att han är äcklig och smutsig och att han inte förstår hur jag kan älska honom.
han hör röster som sätter upp regler för honom. Ibland får han inte äta eller sova osv...
Han har just börjat gå hos en ny psykolog, som i alla fall verkar bra.
Jag är livrädd att han ska ta livet av sig. Vi bor ihop eftersom hans biologiska familj inte vill ha något med honom att göra och jag jobbar på vardagarna och då är han ensam flera timmar...
Jag vet inte heller vad jag ska göra... Jag älskar honom och vill verkligen att han ska må bra.
Vi har varit tillsammans i 2 år nu och han har levt med sin sjukdom i ca 6 år, utan att få hjälp förrän nu. Är det för sent för honom att bli frisk? Efter sex år? Han mådde ju skitdåligt redan innan han blev psykiskt sjuk..
Mer
18 år 7 månader sedan #22517 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Min pojkvän är schizofren
Låter fruktansvärt det där att han blivit våldtagen. Inte konstigt att det ger en negativ effekt på hans psyke. Det finns människor med psykiska sjukdomar som känner sig orena. Det är naturligtvis inte så,men känslan finns där. Det är positivt att han går hos en psykolog och att det funkar.
Man kan tillfriskna från schizofreni. Jag tror att 25 % blir återställda. Sen kan ju det ske mirakel också. T.ex att man träffar betydelsefulla och empatiska människor som stöttar och tror på en oavsett om solen skiner eller att det regnar. Du verkar ju vara en av dom,men han skulle nog vilja ha fler om han orkar.
Mer
18 år 7 månader sedan #22518 av emma
Svar från emma i ämnet Min pojkvän är schizofren
Min pojkvän är också sjuk. Han har inte fått nån diagnos men han har psykoser. Hela denna helgen har varit ett stort mörkt jävla helvete förlåt att jag svär men jag är så trött och frustrerad. Det är få som vet om och jag får vara själv vid hans sida när detär dax.Att inte ta på honom är ett vanligt tema och när han väl börjar prata är det jag som ihop med andra är emot honom och min oro är bara spelad. Jag kan inte hitta någon anhörigförening är det någon som vet nån? Var man kan ringa.
Mer
18 år 7 månader sedan #22524 av flisan
Svar från flisan i ämnet Min pojkvän är schizofren
Jag tycker inte heller att du ska acceptera att bli misshandlad. Det kommer inget gott ut från det varken för honom eller dig.
Starkt att du kämpar. Tror att det är vanligare att tjejer står ut med sjuka killar än tvärtom. Min erfarenhet är att killar sticker ganska lätt. Tjejer är nog mer omhändertagande tror jag.
Jag tror inte att du ska spela med i hans psykoser, håll dig lugn, ev. sök hjälp utifrån tex mobila teamet.