Min pojkvän är schizofren

Mer
18 år 7 månader sedan #22537 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min pojkvän är schizofren

Gäst skrev: Vi har varit tillsammans i 2 år nu och han har levt med sin sjukdom i ca 6 år, utan att få hjälp förrän nu. Är det för sent för honom att bli frisk? Efter sex år? Han mådde ju skitdåligt redan innan han blev psykiskt sjuk..


Det låter som schizofrenin är nyligen diagnosticerad, men att han haft besvär i 6 år innan. Om det är schizofreni han har så brukar de första åren efter diagnos vara jobbigast, men inom 5 år brukar sjukdomen lugna ner sig och de flesta förbättras. Ungefär 30 % återhämtar sig eller tillfrisknar från schizofreni och ytterligare 30 % fungerar hyfsat trots smärre symptom.

Flisan,

Jag tror att om man tittar på de med schizofreni, så är betydligt fler kvinnor än män sambo eller gifta. Kvinnor har en mildare sjukdom och mindre funktionsförluster än män och jag tror att det är mer socialt accepterat att en kvinna är psykiskt sjuk än en man.
Mer
18 år 7 månader sedan #22541 av flisan
Svar från flisan i ämnet Min pojkvän är schizofren
Jag vet inte om jag tror riktigt att det ärt mer socialt accepterat att ha psykiska problem som kvinna än som man. Kvinnor har ofta en stor förväntan på sig att vara sociala och empatiska och omhändertagande, vilket inte är så lätt vid psykisk ohälsa. Kvinnor har generellt en mer utsatt ställning i samhället än män och att vara både kvinna och psykiskt sjuk ger en dubbel sårbarhet.
Dessutom händer det att kvinnor bli sexuellt antastade eller utnyttjade
på psykiatriska avdelningar, det föreställer jag mig händer mer sällan för män.
Vidare är "sidodiagnoser" som alkoholism och drogmissbruk mer tabubelagt och skamfyllt för kvinnor än för män..
Samtidigt förstår jag att det är jobbigt att som man inte orka arbeta och göra karriär, det kanske finns en större press där än vad det gör på kvinnor.
Mer
18 år 7 månader sedan #22543 av Geta
Svar från Geta i ämnet Min pojkvän är schizofren
Men om det är mer psykiskt sjuka kvinnor
än män som är sambo eller gifta så måste
det vara så att män har mera tolerans för
att kvinnor har litet psykiska besvär.
Det hör till att kvinnor ska vara litet hysteriska.
Men om en man är hysterisk så accepteras
det inte på samma sätt.
Varför har kvinnor lindrigare symtom?
Jag tycker inte att jag haft någon lindrig form.
Det är bara det att jag fått samtalsterapi som
gör att jag mår hyfsat.
Mer
18 år 7 månader sedan #22793 av glittercxnt

Admin1 skrev: Det låter som schizofrenin är nyligen diagnosticerad, men att han haft besvär i 6 år innan. Om det är schizofreni han har så brukar de första åren efter diagnos vara jobbigast, men inom 5 år brukar sjukdomen lugna ner sig och de flesta förbättras. Ungefär 30 % återhämtar sig eller tillfrisknar från schizofreni och ytterligare 30 % fungerar hyfsat trots smärre symptom.


Ja, han fick sin diagnos för ungefär ett halvår sen (paranoid schizofren), men redan när han var 15 år så var det en psykolog som misstänkte att han var schizofren, men han var för ung för att hon skulle kunna sätta en diagnos på honom.
han låg inne på psyk när han var 14 år men fick ingen hjälp så han har inte mycket tillit till psykvården.
30%? okej, det låter ju ganska hoppfullt i alla fall. Han mår bättre alla fall än nu vad han gjorde när jag träffade honom. men han har bra och dåliga perioder, och just nu är han inne i en dålig.