Visst måste man ha kontrakt?? Eller??

Mer
15 år 6 månader sedan #157826 av Fizzle
Jag o mitt ex skulle få ta över hans pappas 3:a o hans pappa skulle ta en 2:a som blev ledig i samma hus.
Hans pappa fick dock gå i god för oss eftersom ingen av oss har något arbete. Nu har jag flyttat därifrån o vi ska inte ta över hans lägenhet.

Men nu till problemet.
Dom försöker kräva mej på pengar, för dom hävdar att pappan kommer få stå med dubbla hyror. MEN! Inga papper är skrivna! Inget kontrakt, ingenting. Vi har iallafall inte skrivit på ett kontrakt för 3:an vi skulle få ta över o så vitt jag vet så har inte pappan heller skrivit på kontrakt för varken den nya lägenheten eller att han går i god.

Har dom verkligen rätt att kräva mej på pengar?
Dessutom hotar dom med att slänga mina saker som är där, dvs mina o min sons kläder (mycket moget)

What to do?
Har sagt att jag vill ha numret till hyresvärden för att prata med honom o lösa allting, men det får jag ju självfallet inte.

Tacksam för svar.
Mer
15 år 6 månader sedan #157830 av Geta
Det behövs nästan en jurist för att reda ut det här.
Kan du kvickt flytta ut dina saker därifrån så att de
inte blir slängda?
Det måste kunna redas ut på något sätt, men hur?
Mer
15 år 6 månader sedan #157832 av Isa-Alise
Svårt... kan din pappa prata med hans pappa och komma fram till en lösning... kanske inte är så bra att du visar dig där just nu? Din ex pojkvän var ju inte snäll mot dig...
Mer
15 år 6 månader sedan #157833 av Fizzle
Min spontana tanke är att jag inte har lust att ge hans pappa pengar i handen för att han säger att jag ska betala halva hans hyra. Speciellt inte när det inte finns några papper på det.

Jo, ska allt snacka med farsan om det o jag tänker absolut inte åka dit själv.
Mer
15 år 6 månader sedan #157835 av Geta
Det kan vara bindande även det som man kommit
överens om muntligt.
Mer
15 år 6 månader sedan #157837 av Fizzle
Men ska det inte då vara muntligt mellan hyresvärden o oss? Hans pappa kan väl inte säga att vi ska ha den o sen är det lagligt bindande?