Visst måste man ha kontrakt?? Eller??

Mer
15 år 6 månader sedan #157976 av maktlös

Fizzle skrev: Jag o mitt ex skulle få ta över hans pappas 3:a o hans pappa skulle ta en 2:a som blev ledig i samma hus.
Hans pappa fick dock gå i god för oss eftersom ingen av oss har något arbete. Nu har jag flyttat därifrån o vi ska inte ta över hans lägenhet.

Men nu till problemet.
Dom försöker kräva mej på pengar, för dom hävdar att pappan kommer få stå med dubbla hyror. MEN! Inga papper är skrivna! Inget kontrakt, ingenting. Vi har iallafall inte skrivit på ett kontrakt för 3:an vi skulle få ta över o så vitt jag vet så har inte pappan heller skrivit på kontrakt för varken den nya lägenheten eller att han går i god.

Har dom verkligen rätt att kräva mej på pengar?
Dessutom hotar dom med att slänga mina saker som är där, dvs mina o min sons kläder (mycket moget)

What to do?
Har sagt att jag vill ha numret till hyresvärden för att prata med honom o lösa allting, men det får jag ju självfallet inte.

Tacksam för svar.


Dem har inte rätt att slänga dina saker. Dem ska ge dig möjligheten att hämta sakerna först inom en "rimlig" tid.

Hurvida dem kan kräva dig på pengar pga dubbla hyror låter orimligt. Har ni inte en överenskommelse om detta så har dem väldigt lite att gå på.

Det du ska börja med att göra nu är att be dem skicka brev där det står vad du ska betala och varför. Detta brev sparar du!
Mer
15 år 6 månader sedan #157977 av Judalon
"Förverkande av annans egendom" är olagligt om de inte har ett beslut på att de får göra så, det får man från kronofogdemyndigheten efter mycket fram och tillbaka-jobb och då handlar det om vräkning. Slänga kan de visserligen göra ändå men då blir de skadeståndsskyldiga.
Så kul kan de ha. Polisanmäl olaga hot om du orkar.
Övergå till skriftlig kommunikation enbart. Gör kopior, spara. Skriv ner sms, tidpunkt, datum. De flesta har rättsskadeskydd i sin hemförsäkring. Kolla med försäkringsbolag när de faller ut, om det bara faller ut vid ren tvist som tas till tingsrätt eller i situationer som denna som har potential att bli mer obehagliga igen eller inte. Jag hoppas verkligen att ingenting händer, om det händer något så stoppa inte huvudet i sanden och hoppas att det försvinner av sig själv för det gör det aldrig. De försöker skrämmas. Och att skrämmas fungerar väldigt ofta, men allt det är är feg mobbing.
Ta väl hand om dig och barn.
:hjärta
Mer
15 år 6 månader sedan #158236 av Christina
Som du ju redan konstaterat har du inget ansvar för att betala några pengar i en situation sådan du beskriver. Men med tanke på den misshandel du beskriver hoppas jag inte du går ensam för att hämta dina tillgångar från lägenheten. Har du ingen annan, så ring kvinnojouren i din kommun för att få hjälp. Och var rädd om dig....misshandlande killar ska man hålla sig långt ifrån.