Hur stor risk att drabbas själv?

Mer
12 år 7 månader sedan #432794 av bebis
Som rubriken säger alltså.. Har säkert frågat detta förut, och egentligen vore det väl enkelt att ta reda på själv, men tror att det finns många här som är mycket snabbare än mig på att räkna ut siffror och sannolikhet.
Min mamma har alltså en psykossjukdom, schizoaffektivt syndrom och har haft en hel del psykoser och depressioner under årens lopp, dock har det hela stabiliserat sig riktigt bra för henne idag. Jag har ett syskon som också drabbats av psykossjukdom (ingen färdig diagnos satt än), morfar hade också ngn form av psykos (iaf ett tillfälle känt) samt att mormors bror led av svåra depressioner.
Själv anser jag mig vara förhållandevis stabil, har aldrig själv behövt vård eller medicinering. Sysslar inte med droger öht (alkohol i måttliga mängder dock) och lever ett "vanligt tråkigt liv" men med (i mitt tycke) stor självinsikt.
Vore bara intressant att veta sannolikheten för att själv drabbas.
Mer
12 år 7 månader sedan #432796 av Geta
Det beror nog mycket på hur gammal du är och hur stabil din omgivning är.
Om du har kaos omkring dig så är det lättare att drabbas av psykos.
Mer
12 år 7 månader sedan #432800 av Isa-Alise
Jag har hört någonstans att risken om en förälder har en affektiv sjukdom är 24% för barnet att få det, och 74% om båda föräldrarna har en affektiv sjukdom. För schizoaffektiv vet jag inte.
Mer
12 år 7 månader sedan #432801 av bebis
Geta;
Utan att lämna ut alltför mkt om mig själv så är jag omkring 30 år gammal med en förhållandevis stabil miljö om kring mig; fast anställning sedan ett antal år tillbaka, ett par nära vänner som jag haft sedan barndomen samt en del nyare och ytligare bekanta. Fast förhållande sedan en tid tillbaka. Givetvis medför min familj ett visst kaos emellanåt, men på ett hanterbart sätt.
Jag har en förmåga att skratta åt problem hellre än att gråta, men har absolut inga problem med djupare diskussioner då tillfället så kräver.
Mer
12 år 7 månader sedan #432802 av Isa-Alise
Men även om man har en genetisk sårbarhet så är miljön den viktigaste faktorn i om man insjuknar eller inte...

Håll koll på stressnivån, det är viktigt! Gör sånt du mår bra av. Vila efter anstängande dagar. Bry dig om dig själv.
Mer
12 år 7 månader sedan #432806 av bebis
Isa-Alise;
Jo, jag vet att miljön är en stor del, och kanske även hur man blev funtad som person rakt av liksom.
Men det jag undrade över egentligen var risken att drabbas, baserat på antal drabbade släktingar. Av ren nyfikenhet bara alltså. :)