Hur stor risk att drabbas själv?

Mer
12 år 7 månader sedan #432979 av Admin1
Vid schizofreni, så har man cirka 10 % risk att också drabbas av schizofreni om mamman har sjukdomen. Schizoaffektiv är ju närbesläktad med schizofreni, så det kan nog vara något liknande. Om du undviker cannabis och missbruk så minskar du nog risken att själv drabbas. Undvik folk som bråkar på dig och försök minimera stress. Se till att du sover tillräckligt och vid sömnproblem sök hjälp mot det direkt. Om du äter Omega-3 tillskott så kan kanske risken att du får psykos minska.
Mer
12 år 7 månader sedan #433054 av bebis
Ah, fast barn vill jag inte ha. Till viss del pga risken att h*n skulle drabbas, och till stor del för att jag anser mig vara förbannat färdig med att ta hand om andra människor. Vill inte ha det ansvaret, någonsin. Givetvis har det med min uppväxt att göra, och jag ser inget konstigt eller felaktigt i att frivilligt avstå barn pga denna min främsta orsak. Svarar gärna ärligt på Varför när folk frågar varför jag inte har/vill. Jag ser det inte som något svårt eller komplicerat val, jag har alltid vetat att jag inte tänker bli förälder. Mitt sätt att "överleva" min barndom var att klara mig själv, och hålla en viss distans till andra människor. Därmed är barn uteslutet, eftersom dom i min uppfattning måste få all kärlek och närhet dom bara kan. Jag har ett orubbligt behov att ibland få vara helt själv, för att samla mina tankar och bearbeta livet. Svårt att förklara utan att det låter konstigt kanske, men jag är väl kanske en udda liten fågel kanske. Turligt nog har jag hittat en partner som inte heller vill ha barn! :) Det hela är verkligen jättesvårt att försöka formulera på ett par få rader, känns som diskussion som man vanligen brukar kunna ägna timmar åt i verkliga livet.
För övrigt gillar jag barn, men det intresserar mig mer att på något vis hjälpa barn som vuxit upp som mig, än att skapa barn själv.