Hatar min mor så extremt mycket

Mer
18 år 5 månader sedan #27445 av Fredrik
Jag håller med Jeff. Jag tycker också att skönheten kommer inifrån.

mvh Fredrik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #27518 av
Svar från i ämnet Hatar min mor så extremt mycket

Det konstiga är att ungdomar som har bekymmer för
sitt utseende och känner sig fula, inte alls är det i
andras ögon.


Jag VET att jag är ful och jag tvivlar starkt på att någon skulle tycka annorlunda. Vissa människor ser helt enkelt förjävliga ut :(

Jag tror att om du skulle få börja i samtalsterapi hos någon kurator el. terapeut så skulle dina känslor troligen snabbt bli normaliserade genemot din morsa


Definiera gärna "normaliserade".

Utseendet kan man göra mycket åt om man inte är nöjd med det... en ny frisyr eller hårfärg kan pigga upp... lite smink kan dölja sådant som är mindre vackert... eller framhäva sådant som man vill ska synas mer... tänk så vackra ögonen kan bli om de framhävs med lite mascara.... inte för att jag själv målar mig... det gör jag bara till fest... men det kan vara roligt att leka med färger och ge utseendet ett lyft...


Problemet med dina förslag är att man redan måste se snygg eller normal ut annars hjälper det inte med att ändra sin frisyr eller framhäva något.

Antagligen är du söt och fin precis som du är... andra kan säkert se skönheten i dig bättre än du själv kan...


Tack för dom fina orden men tyvär hjälper dom inte. Alla ser inte bra ut eller ens ok. En del av oss är fula.

Om du lite längre upp i åren fortfarande är missnöjd kan du ju alltid kosta på dig att förändra kirurgiskt det du är missnöjd med


Har börjat fundera på det men skulle kosta en förmögenhet.

Risken är stor att du projicerar ditt eget självhat och självförakt på din mor.


Självklart. Jag hatar mitt utseende och jag har ärvt det av min mor, därför hatar jag henne.

I princip alla människor kan hitta någon detalj att klaga på om man sätter den sidan till.


Visst har alla något dom inte är nöjda med men hela jag är ful. Jag skulle behöva fixa mer än ett par saker för att vara nöjd med mitt utseende.

Det finns nog ingen som är tillfredsställd med sitt utseende till 100%. Skönhet kommer inte bara utifrån utan också inifrån. Att du anklagar din mor för att du upplever dig som ful är fel. Jag tror att mycket kan handla om utsrålning också.


Har man yttre skönhet är det lättare att visa inre skönhet. Varför är det fel att skylla på min morsa för att jag är ful?

Tack för svaren!
Mer
18 år 5 månader sedan #27520 av Nissegossen
Skyll på din vackra farsa istället! Hade din Morsa inte fattat tycke för honom och han för henne, så hade ju du aldrig blivit till.

Något positivt måste din morsa vara eller hur.

Du fixar också en karl när det ger sig, ta det coolt!
Varför skulle just du vara stjärnmodellen alla snackar om?

Jag själv är gammal och ser inget vidare ut, det blir så om man får leva.

Om din näsa är sne och dina tänder står ut och du liknar en häst, så går det att göra något åt det.

Hoppas du kommer på bättre tankar vad gäller din morsa för jag tror ju inte att varken du eller hon är speciellt fula.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 5 månader sedan #27546 av micke sd
Svar från micke sd i ämnet Svar till gäst
Vad jag menar med "normaliserade känslor" är när man tycker om dem man umgås med och inte har t.ex. agg, aggressioner, hat m.m. emot dem. Blir man fri från negativa känslor mot sina medmänniskor så kan man lätt umgås med dem på ett avslappnat sätt.

Samtalsterapi är ett snabbt sätt att successivt göra sig fri från negativa känslor som man kan bära på, och även då också att skriva av sig.

Men det är också viktigt att man gör vad man kan för att tänka positivt i alla lägen, även om det kan vara svårt ibland, pga. att ingenting blir bättre om man tänker negativa tankar, det blir bara sämre då !

/ micke