Sjukdomen - hör detta till?

Mer
11 år 9 månader sedan #510311 av Lingon01
Hej, jag har några frågor angående min mamma. Hon har schizofreni men har ätit medicin i flera år så den ska vara under kontroll och det har funkat bra. Men jag undrar om någon känner igen sig i detta/är detta vanligt vid schizofreni?

*Att anklaga/svartmåla/ifrågasätta andra istället för att se sina egna brister, problem.
*Förstora upp händelser/saker som andra gör/säger: "NÄMEN OJ, sa/gjorde han verkligen så?!" (fast det egentligen inte är större än en fjärt i rymden jämfört med hur den schizofrena betett sig/gjort/sagt - att alltså skylla ifrån sig och se andra som onormala fast det man själv gjort är en större/värre grej men att hon skrattar bort det problemet/saken när hon blir ifrågasatt - "men var inte det du gjorde värre?" - "hahahaha kanske jag vet inte...."). - Hon tar andras SMÅ problem/saker på allvar men skrattar bort sina egna (STÖRRE) problem.
*Att vara elak, ex: Vad fult du ritar, det där ser inte ut som en häst!
*Att strunta i att göra saker och inte höra av sig, ex: gå på dotterns utvecklingssamtal men dyker inte upp.
*Hoppar av sysselsättningar och bortförklarar det med "nämen det blev för mycket, jag måste ju gå och handla mat också" eller "nä men jag kände inte för det/det kändes inte rätt/jag trivdes inte" (hon har testat ungefär 3000 sysselsättningar och har hoppat av alla för något har varit fel med ALLT hon har testat...).
*Spelar dum/korkad "nä men vadå, det har jag väl inte sagt?" (fast man själv vet att hon mycket väl är medveten om det hon sagt/gjort) - vanligt att man alltså utnyttjar sin sjukdom för att slippa ta ansvar för det man gjort/sagt???
*Ringer varje dag, ibland kan hon ringa 7 gånger i rad för att man inte har svarat (och man har inte svarat för att man ex: är i skolan och hon ringer TROTS att hon mycket väl vet att man är i skolan och är upptagen), sedan säger hon inget speciellt, vill INGET viktigt.
*Hon upprepar STÄNDIGT saker, ex: "igår var jag på stan med lena, i förrgår var jag på stan med lena, visste du att i onsdags var jag på stan med lena." JAG VET MAMMA!
*Är korkad (?), om man säger "Igår såg jag en röd bil" så säger hon "såg du en röd bil igår? var den röd?". VAD FAN JAG SA JU ATT DEN VAR RÖD SMARTASS.
*Dumförklarar andra (?), förklarar/beskriver saker detaljerat som man är mycket väl medveten om och INTE behöver en beskrivning av.
*Spelar korkad/dum: Hon: "nämen det där förstår jag mig inte på, hihihiihihii", det får du göra/sköta (gällande teknik, blir särskilt fnittrig/barnslig angående detta, särskilt inför män).
*Om man sagt något i förtroende eller TYDLIGT bett henne att inte berätta något för någon annan, så får man sedan reda på att hon sagt det ändå. När man sedan ifrågasätter det så säger hon "nä men vadå, det skulle jag aaaldrig säga". Sen gör hon likadant om och om igen, bryter förtroendet, det man bett henne om att inte säga.
*Oerhört klängig: vill veta allt om vad vi barn gör, hela tiden, varje dag, var vi har varit, vem vi har träffat, vad vi ska göra nästa dag.
*Sätter ord, meningar, åsikter i munnen på andra. Hon: "Så skulle du aaaaldrig göra, du är så skötsam" (angående att ex pröva att röka) - fast man gjort det flera gånger. Eller "Jag har inte varit sjuk på flera år" (fast hon haft återfall flera gånger).
*Tar inget ansvar, kan aldrig stå för det hon gjort/sagt eller förstå att hon påverkat sina egna barn negativt under uppväxten.
*Kan inte förstå andras känslor, upplevelser, att ex: jag och min syster var rädda för henne när vi växte upp. (Hon visar ingen förståelse för detta alls).
*Gör samma saker hela tiden. Ex: "Jag ska sluta röka". Efter några dagar/veckor har hon börjat igen. (Detta har pågått under flera år). Hon flyttar ihop, flyttar isär med sin kille. Går på sysselsättningar - slutar på sysselsättningar. Hon verkar aldrig växa upp?????
Mer
11 år 9 månader sedan #510314 av björk
Svar från björk i ämnet Sjukdomen - hör detta till?
JAG-
kan, känna igen mig i att de ligger något, stelt absurt schema bakom som inte vill
förstås, eller överhuvudtaget är till för att förstås.
Och att det iochmed detta kan komma upp situationer som är "grova" o ärekränkande.

Men det ligger något sjukt över det. Men man rår omöjligtvis på det.
Man är en slask i systemet. Helt enkelt. Detta är skit svårt och krävs skill/skicklighet.
Och är något man måste komma över för att sedan lämna tror jag.
Det är inte ditt fel hur som helst.
Mer
11 år 9 månader sedan #510318 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sjukdomen - hör detta till?
De flesta med schizofreni har ingen familj alls. Din mamma verkar utnyttja sjukdomsvinster.
Mer
11 år 9 månader sedan #510320 av Lingon01
Saken är den att jag har haft otroligt svårt för att förstå mig på min mamma. Hon har alltid varit ett offer och tyckt synd om sig själv samtidigt som hon är en slags martyr som utnyttjar andra människor genom deras skuldkänslor. Det sorgliga är att alla släktingar i princip har flyttat från stan så det är bara jag kvar i princip. Men jag tycker hon verkar manipulera folk på nåt sätt? Jag vet inte om det bara är jag som inte ser/förstår. Förstår verkligen inte mig på henne även om jag vill heller och kan inte riktigt veta vad som hör till sjukdomen och inte.. Svårt! Svår sjukdom.
Mer
11 år 9 månader sedan #510324 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sjukdomen - hör detta till?
Missbrukar din mamma någonting
Mer
11 år 9 månader sedan #510325 av Lingon01
Nej det gör hon inte. Dricker inte alkohol heller pga stark medicin (mot sin sjukdom).