Barn med svåra psykiska symptom, kan vara autoimmun sjukdom

Mer
11 år 8 månader sedan #515438 av norrsken
Jag är mamma till en son som i perioder är väldigt sjuk i svåra psykiska symptom, som vi inte fått något bra svar på vad det är....tills nu.

Vad det verkar som, så har min son drabbats av en autoimmun sjukdom, som triggas av streptokocker, länkar till en infosida om det www.pandasinfo.se/

Just nu mår han bra, vi mår bra hela familjen, och han är lovad behandling, om han får symptom igen, vilket ger mig ett annat lugn.

Han har varken OCD, bipolär sjukdom, schizofreni, eller någon annan psykisk sjukdom, utan en MEDICINSK sjukdom, som yttrar sig som att han hade alla psykiska sjukdomar du kan hitta, samtidigt:( och det hade hjälpt honom att få ANTIBIOTIKA! Alla dessa år av lidande han fick utstå, för att ingen riktigt lyssnade och satte ihop grundsymptomen, i kombination att PANDAS (som det förkortas) är en omdebatterad sjukdom. Den är inte ny, den har funnits som sjukdom i över 20 år, men många läkare har inte hört talas om den, eller väljer att inte tro på den.

Ville bara informera här, om någon förälder har ett barn med samma symptom och som söker, så som jag sökte svar i så många år...
Mer
11 år 8 månader sedan #515443 av Geta
Hej igen!
Vad bra om ni har hittat lösningen på din sons sjukdom. Det måste kännas skönt att det inte är schizofreni, bipolär eller liknande. Här på Viska har det diskuterats autoimmuna sjukdomar och inflammation som förklaring till schizofreni.
Annars står forskningen omkring schizofreni stilla. Hoppas att det kommer något genombrott snart.
Mer
11 år 8 månader sedan #515447 av malin71
Vad skönt att ni har funnit svaret! Det måste kännas bra väl? Hoppas nu att allting ordnar sig för er.

:hjärta
Mer
11 år 8 månader sedan #515494 av Mammuten
Hej Norrsken (vars kamp för sonen jag känner via annat forum)!

Jag fick lite gåshud när jag läste att det verkligen är bekräftat att det är Pandas din kille har! Skönt, det är ju i högsta grad behandlngsbart.

Jag kommer att föra vidare information om Pandas till de barnpsykiatriker vi kommer i kontakt med både privat och i kampen för sonens psykiska hälsa, så att andra barn kan få snabbare hjälp. Diagnosen har jag hittills inte stött på i litteratur eller via Bup, bara via nätet, så en kunskapsökning behövs absolut!

Grattis!
Mer
11 år 8 månader sedan #515545 av Admin1
Jag har inte hört om detta tidigare. Om din son igen blir dålig så skall han alltså få penicillin, som behandling. I samband med att din son insjuknat tidigare har han då haft halsfluss eller liknande infektioner?
Mer
11 år 8 månader sedan #516230 av norrsken
Nja, bekräftat blir det inte förren han insjuknar nästa gång och det visar sig att antibiotika hjälper;)) Det finns inga tester som kan visa på att det är PANDAS/PAN utan det måste få visa sig genom att medicin mot det, hjälper. Lite som att det inte finns något test som visar att man har ADHD eller någon annan NPF.

För mig är ändå PANDAS den enda förklaringen som ger ALLA svaren under en och samma diagnos, så jag är 99,9 % säker på att det är så det är. Är det inte PANDAS, som innebär just strep, så är det någon av de andra utlösande faktorerna, så någon variant av PANs är det. Att det är autoimmunt är jag säker på, även om stress är en av faktorerna, just för att stress försvagar kroppens funktioner.

Just nu är han förkyld, helt vanligt förkyld och vi är båda jätteglada att han nu har vanliga symptom med snuva och hosta, i stället för ångest, ticks och tvång.