Barn med svåra psykiska symptom, kan vara autoimmun sjukdom

Mer
11 år 8 månader sedan #516235 av norrsken

Geta skrev: Hej igen!
Vad bra om ni har hittat lösningen på din sons sjukdom. Det måste kännas skönt att det inte är schizofreni, bipolär eller liknande. Här på Viska har det diskuterats autoimmuna sjukdomar och inflammation som förklaring till schizofreni.
Annars står forskningen omkring schizofreni stilla. Hoppas att det kommer något genombrott snart.


Jag håller med dig, forskningen måste framåt! Jag tror att många med psykiska symptom kan ha någon forma av autoimmunt som förklaring och det gör ont i mig, att människor ska behöva lida, så som min son gjorde, när antibiotika skulle hjälpa. Nu tror jag inte att ALLA med psykiska symptom lider av något autoimmunt, för visst kan man må dåligt i själen, av även andra orsaker.

Kramizz
Mer
11 år 8 månader sedan #516295 av Admin1
En nyhet från augusti:

Antibiotikat minocyklin upptäcktes av en slump i Japan att den minskade schizofrenisymptom. Sedan dess har ytterligare studier gjorts på behandling av schizofreni med minocyklin och förbättringar förutom av positiva symptom utan också av negativa och kognitiva symptom har setts. Ytterligare studier pågår för att se vilken effekt minocyklin ger vid schizofreni och om det ger effekt även när Clozapine inte ger effekt. Hur minocylin utövar sin effekt är oklart, men man tror att det kan vara via en antiinflammatorisk effekt. En fördel med minocyklin är att det är billigt och säkert, men också att det redan finns som läkemedel i USA, men inte i Sverige.


www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... chizofreni