hjälplös

Mer
18 år 4 månader sedan #31050 av nika
hjälplös skapades av nika
Hej! Jag har en mamma som har en psykos sedan i somras. Hur kan jag hjälpa henne. Hon har redan varit inlagd på ett LTP men är utskriven. Grejen är att hon blev aldrig frisk. Hon äter ingen medicin för det. Vad ska jag göra om jag nu måste göra det på egen hand. Har sökt efter boken av Xavier Amador som jag blev tippsad om tidigare, men den är slut går inte ens att beställa den. Känns som motgångar bara.
Hjälp mig blirtokig snart.
Mer
18 år 4 månader sedan #31066 av Geta
Svar från Geta i ämnet hjälplös
Som det tidigare skrivits här brukar inte
schizofreni bryta ut så sent i livet.
Psykos brukar man i de flesta fall "vakna upp
ur" efter kortare eller längre tid.
Det är så olika om man vill kännas vid att man
haft förvrängda föreställningar eller inte.
Det går an om man inte gör tokiga saker under
psykosen så att andra människor börjar undra.
Vården måste väl ha märkt om inte din mamma
gått ur vanföreställningarna eller har de blivit
mildare.
Det kan inte vara lätt att vara anhörig.
De glöms ofta bort, men får kanske ta värsta stöten.
Mer
18 år 4 månader sedan #31078 av nika
Svar från nika i ämnet hjälplös
Tack för responsen, är så skönt att kunna få ur sig och nån som svarar. Nej det här med vården är helt sjukt. Det känns som om dem kräver av mig hela tiden att jag ska finnas till. Visst jag älskar min mamma är även enda barnet men jag har även 2 egna barn. Hinner inte med något längre, skulle jobba hela december men var tvungen att tacka nej. Mamma hade varit på psyk 1 vecka när hon fick permis mellan 23-25/12 jag kan säga att min jul blev ett helvete känns som ett stort svart moln över hela julhelgen. Iallafall skulle hon vara tillbaka kl20.00 25/12 men så blev det aldrig. Polisen kom och hämtade henne 26/12 eftersom hon inte ville tillbaka (det gick ialla fall lugnt tillväga). Jag följde med och vi satt i ett samtalsrum med överläkere och vårdare. Tom då berättade hon att hon var tvungen att kontakta polis och att hon var förföljd. Efter ca 1 vecka får hon permis igen, men behöver aldrig åka tillbaka. Jag blir så arg, ledsen och besviken på läkarna. Varför gör dem så här. Jag hade verkligen kämpat att få in henne den där första natten på ett LPT då hon var en fara för sitt eget liv.
Mer
18 år 4 månader sedan #31153 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hjälplös
Vet du vad för diagnos din mamma fick? Om det var schizofreni så borde hon ha fått antipsykotika helt säkert. Om det var en annan psykos typ vanföreställningssyndrom så borde hon också fått antipsykotika. Det händer ibland och ganska ofta att personen får antipsykotika utskrivet, men att de inte tar den.

Om man lider av schizofreni så är det viktigt att anhöriga inte är fientliga, kritiska eller överengagerade för det kan stimulera återfall i psykos. Man skall inte säga att det hon säger är fel, men inte heller att det är rätt. Försök få henne att lägga fram konkreta bevis för att det hon säger är rätt och försök hitta saker som motbevisar. Om hon börjar kritiskt bearbeta sina vanföreställningar, så kan de bli bättre.

Om du märker att du inte kan hjälpa din mamma konkret, så är det väl bara att finnas till hands och försöka hjälpa henne till vården om det blir riktigt illa ställt.