trött dotter

  • osso
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36442 av osso
Svar från osso i ämnet trött dotter
Det finns brukarföreningar för anhöriga till personer med schizofreni.
Du ska tänka på dig själv också. Och du har två barn att ta hand om!

Så här är det när man har barn: om du hamnar i en olycka med ett flygplan ska du FÖRST ta syrgasmasken själv! För annars kan du inte hjälpa dina barn. Du måste se till så du själv inte tuppar av, sen kan du hjälpa dina barn!!!

Och detta kan väl översättas på en mamma som behöver stöd också?!

Och du som har BÅDE barn och mamma att ta hand om, måste ta hand om dig själv! Sätt syrgasmasken på dig själv!

Köp en blomma till både dig och din mamma! Ta kontakt med en stödgrupp för anhöriga. Prata med en kurator eller psykolog om du känner för det. Eller kontakta kyrkan och prata med en diakon.

Får du veta vilket stöd din mamma har runt sig? Vet du om hon har nån som hon kan vända sig till eller som har kontakt med henne ibland? Lita på att det fungerar då isåfall!! En tid i alla fall så du får tanka upp dig själv på energi.

Må väl!
Maj
Mer
18 år 2 veckor sedan #38138 av nika
Svar från nika i ämnet trött dotter
jag utgår i från att din mamma är sjuk,förstår att du vill skydda dig själv!!jag har samma situation med nära anhörig!!mycket mycket jobbigt.all lycka till dig!!!!
  • Mirre
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41565 av Mirre
Svar från Mirre i ämnet Anhörig
Hej.

Nej det är inte lätt att vara anhörig, hela familjen måste igentligen få hjälp. Min syster insjuknade i schitzofreni när hon var 18 år.
Hon blev först depprimerad och orkade inte med någonting, inte skolan.
Hon fick attacker och började gråta på natten och tjafsade med mamma.
Jag och min syster hade ett avdelat rum så jag kunde höra henne om nätterna, hon skrattade och hade ett samtal med "någon". När jag gick in till henne och skulle kolla vad hon gjorde så höll hon på att riva upp madrassen för det satt kameror i sängen som övervakade henne.
Men tillslut så kom hon in på LPT.
Hon åkte in och ut några gånger och bott på vårdhem, men hon har helatiden velat bo hemma. Hon har en egen lägenhet men den är hon inte ofta i, utan hon bor hemma.
Men nu tycker jag att hon är ganska pigg, hon är 34 år idag och åker till ett aktivitetshus tre dagar i veckan, och man kan ha ett ganska bra samtal med henne.
Det är klart, hon kommer alltid att ha dessa röster som är elaka mot henne, barnröster.
Det är väl ärftligt, min farmor hade också någon form av psykisk sjukdom och min mamma har legat inne för svaga nerver. Min far har tyvärr alkoholproblem, så han är inte något stöd precis.
Men för att bli starkare själv är det bra vara upplyst om sjukdommen och att du får prata av dig.
Jag var 14 år när min syster blev sjuk och jag hade värkligen behövt anhörigsstöd. Jag kunde inte vara hemma när det som värst utan drog på stan. Och man hade ingen att prata med det om, man var ensammast i världen.
Men allt spelar roll, ärftlihet, miljön när man växer upp, sårbarheten.