Schizofreni av droger

Mer
7 år 5 månader sedan #884936 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizofreni av droger
Konstigt att din dotter redan fått schizofrenidiagnos. I en annan tråd här på
Viska kallas det drogutlöst psykos.
Mer
7 år 5 månader sedan #884946 av Olivlunden
Svar från Olivlunden i ämnet Schizofreni av droger
Tack alla snälla för era inlägg. "Geta" hon har varit sjuk i ca tre år. Men fick sin diagnos i våras.
Det verkar vara en så otroligt komplex sjukdom. Ingen är den andre lik.
Läkarna pratar om en skörhet i genetiken som kan skapa/utveckla schizofreni vid tex stress/trauma mm.
Om du får en drogutlöst psykos men saknar den genen så går oftast psykosen tillbaka. Tar du däremot tex cannabis, har genen, blir psykotiskt, då kan den psykosen utvecklas till schizofreni.
Mer
7 år 5 månader sedan #884951 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizofreni av droger
"Komplex sjukdom" är bara förnamnet.
Mer
7 år 5 månader sedan #884970 av cecilia76
Svar från cecilia76 i ämnet Schizofreni av droger
Jag lider inte så mycket av min sjukdom,mer omgivningens stämpling. Och , jo visst jag glömde de autistiska dragen, de är inte lätta att ha att göra med.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 5 månader sedan #885095 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Schizofreni av droger
Det är svårt att leva ett normalt liv, när människor har så liten förståelse för ens funktionshinder. I början så är ju schizofrenin en sjukdom snarare än funktionshinder, men det utvecklas åt det hållet när man börjar inse sina begränsningar. Hur mår hon nu, är hon osäker på sig själv?

Vars är världen på väg?
Mer
7 år 5 månader sedan #885100 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizofreni av droger
Innan man ställer schizofrenidiagnos skall missbruk och schizoaffektiv uteslutas. Det är c:a 70 % av schizofreni, som utlöses av ärftliga faktorer. Vid ärftliga faktorer brukar någon i släkten vara psykiskt sjuk på något sätt. Men det kan nog förekomma att ärftliga faktorer uppträder hos individen också. Att hon verkligen har schizofreni tyder starkt på om hon inte klarar av att arbeta eller studera och har problem med umgänge med andra. Om hon inte är sjuk så borde hon inte ha några psykossymptom alls.
Missbruk ger c:a 5 gångers risk att få schizofreni.
www.viska.se/nyheter1/13-missbruk/6731-m...r-att-fa-schizofreni