Anhöriga som inte förstår

Mer
7 år 4 månader sedan #888676 av disco
Jag har så mycket sorg och ilska i kroppen nu så jag måste skriva av mig lite. Jag har i grunden en schizoaffektiv diagnos och missbruk. Fram tills nyligen har jag bott i en annan stad men nu flyttat närmare mina anhöriga, för att försöka förbättra relationen.

Men jag har precis fått höra att jag är en lat missbrukare som inte har ett riktigt heltidsjobb. Jag har styrt upp arbetsträning, börjat behandling, men det duger inte. Det ska jobbas med riktig anställning, då blir man frisk säger mina anhöriga. Att du har en diagnos syns inte på dig när vi träffas säger dom. Som om jag skulle hitta på, jag har problem med stress säger jag, dom säger att jag är lat och ljuger.

Jag känner mig så dålig i nuläget, hur ska jag få dom att förstå, jag kan inte nå fram till dom. Fundera på att bryta kontakten. Kanske vore det bästa.

Fick höra ganska elaka ord som att ditt liv är snart förbi, du har slösat bort ditt liv och inte gjort något vettigt med mitt liv. Att det finns folk som kämpar för sina liv och jag är bara lat.

I ärlighetens namn blev jag knäckt, funderar på att hoppa från bron. Jag hamnade nyligen på psyk, då blev dom besvikna irriterade. Frågade inte varför jag blev inlagd. Får noll förståelse.

Jag kräver inte att dom ska förstå allt, men bara acceptera mig för den jag är. Är det för mycket begärt?


Hur gör ni med anhöriga? :väggen
Mer
7 år 4 månader sedan #888679 av Geta
Svar från Geta i ämnet anhöriga som inte förstår
Mina föräldrar är döda. Det har blivit lättare när jag inte längre behöver
leva upp till deras förhoppningar. Min syster har lättare att acceptera att
jag är som jag är, men hon är rädd för att kana ner klassmässigt på grund
av släktskapet med mig.
Mer
7 år 4 månader sedan #888682 av Melun
Svar från Melun i ämnet anhöriga som inte förstår
Jag bryr mig inte om mina anhöriga. De är i stort sett lika ovilliga att bemöta mig väl som dina tror jag. Jag har ett eget liv som jag vill bygga på mitt sätt, utan deras inblandning.
Mer
7 år 4 månader sedan #888688 av idefix
Svar från idefix i ämnet anhöriga som inte förstår
disco,

Jag fick mina föräldrar att gå på anhörigutbildning, detta för att de skulle förstå mig och min sjukdom bättre. Och det blev bättre då, mycket bättre!
Mer
7 år 4 månader sedan #888690 av Geta
Svar från Geta i ämnet anhöriga som inte förstår
Det är nog svårt att förstå att man blir slö och ointresserad av Schizofreni.
Mer
7 år 4 månader sedan #888691 av Utomjordingen
Jag har ingen pappa = min pappa är okänd! Min mamma har aldrig engagerat sig för mig sen jag insjuknade våren 1990 - hon typ bara säger att jag psykopat!