Min mamma skäms för mig

Mer
6 år 11 månader sedan #938671 av Sjukihelahuvudet
Jag fattar att många försöker dölja sin sjukdom och så, jag är inte den som skriker ut på stan att jag är schizoaffektiv men jag tycker att det borde vara min sak att dölja, inte min mammas. Det är som att hon skäms för att jag är sjuk. Tillexempel, om vi sitter på balkongen och röker, trots att ingen granne eller så är ute på gården, så får jag inte säga saker som "jag har fått litium" eller "skönt att jag är utskriven (trots att jag inte säger från vart)". Om jag gör det blir hon jättearg och hyschar mig, samt släcker ciggen och går in. Jag försöker censurera det jag säger men minsta lilla ord om permission eller annat som har med min sjukdom att göra så skriker hon på mig när vi båda gått in. Jag blir jätteledsen av det här för det känns som att jag är en stor börda för henne och att jag aldrig kommer kunna leva ett normalt liv. Överreagerar jag?
Mer
6 år 11 månader sedan #938673 av Geta
Svar från Geta i ämnet Min mamma skäms för mig
Det är nog inget ovanligt att föräldrar skäms för sina psykiskt sjuka barn.
Mer
6 år 11 månader sedan #938678 av memphis
Svar från memphis i ämnet Min mamma skäms för mig
Det är inget att bry sig om Sjukihelahuvet. Skäms på henne i så fall för man behöver aldrig göra så. Skämmas för nån det är bara dumheter.
Mer
6 år 11 månader sedan #938691 av memphis
Svar från memphis i ämnet Min mamma skäms för mig
jag tror faktiskt min mamma lätt skäms över mig också för hon är ganska divig o högfärdig. men jag anser att man har ett uppblåst ego om man skäms över HUR NÅN ANNAN är. och inte vill "förknippas" med "det". bara att skita i sånt högfärdigt beteende.
Mer
6 år 11 månader sedan #938711 av Nissegossen
I mina tonår ville jag gå på bio, frågade efter pengar till det. De frågade vilken film, Åsa-Nisse, de blev sålda på iden och ville följa med. till saken hör att morsan var 40 år och farsan 46 när jag föddes och kommer då med föräldrar som är bortåt 54 och farsan 60. Jag skämdes när vi var på bion och önskade att ingen såg oss när vi var där. Vad kymig jag kände mig, andras föräldrar var bra mycket yngre och jag kommer där med päronen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 11 månader sedan #938717 av memphis
Svar från memphis i ämnet Min mamma skäms för mig
alla tonåringar tycker deras föräldrar är pinsamma :) men jag förstår vad du menar för min bästis Elisabeth hade "gamla" föräldrar, hon var en sladdis. De var lite strängare än mina med att hålla städat, klädsel o så. Hon hade ett låst skrin för sina läppglans o cigaretter o fick ibland byta kläder när vi var utomhus till något de inte godkänt. Jag gömde också mina cigaretter förstås, fick absolut inte röka.