Paranoid

Mer
19 år 6 månader sedan #5023 av MeraWera
Svar från MeraWera i ämnet Paranoid

PSR skrev:

MeraWera skrev: Du skrev att det började med relationsproblem. Det jag uppfattar av mitt ex så verkar han ha en helt egen sanning, en helt egen verklighet liksom. Har han sagt någonting inför tex 10 personer så kan han mycket väl påstå efteråt att så var det inte fast dessa 10 personer står och "trampar honom på halsen". Man märker då också ett slags förakt hos honom för dessa människor,av typen att ni ska inte försöka lura mig för så var det inte...... Det var mycket vi bestämde i vår relation också som sedan så att säga "togs tillbaka". Jag uppfattade honom som väldigt oärlig och "hal", precis som det pågick något slags maktkrig mellan oss. Han blev mycket agressiv vid dessa tillfällen och ställde till stora scener, skulle packa och flytta, drog upp taskiga personliga saker. ALlt för att "skydda" sig på något vis. Känner du igen detta?

I och för sig hade jag en parallell verklighet som hängde samman med psykosen men den diskuterade jag aldrig med andra. Däremot tog psykosen över identiteten vilket spillde över på den verkliga världen.

Det du tar upp hänger knappast samman med schizofreni. Det är omöjligt att sätta fingret på vad som är problemet i och med att han inte har någon diagnos. Om han ljuger och har bristande empati kan han snarare ha psykopati. Psykopater måste man vara väldigt bestämd mot annars blir man utnyttjad. Det låter som han inte förtjänar något bättre än att du går vidare med väldigt gott samvete. Ingenting är otacksammare än att vara empatisk mot psykopater.

Nej, det är svårt att sätta fingret på vad som pågår men att han är paranoid är helt klart. Han tror att ALLA är emot honom, det har han uttryckt själv och att han känner sig mobbad. Varnar personer för vilka som hålla på och konspirerar etc. Han agerar sedan utefter det och ställer till det alldeles för jävligt för både sig själv och alla andra som råkar vara i hans närhet och som läget är nu så ÄR alla emot honom pga dessa idiotiska beteende och jag undrar ju naturligtvis var det ska sluta. Jag tror inte att han har en schizofreni ......är väl mer rädd för att han glider in i en så småningom eftersom ingen orkar ha med honom att göra till slut.....av naturliga skäl. Det är ju HAN som sviker inte alla andra.
Mer
19 år 4 månader sedan #6727 av Suspicious mind
Svar från Suspicious mind i ämnet Paranoid
Hej MeraWera

Jag har fått diagnosen paranoid personlighetsstörning & kan känna igen mig en del i det du beskriver om din kille.
Det går att "tillfriskna", att bli bättre men det är förstås upp till din kille.

Fråga om du vill veta ngt!

/S.M