Barndomsvän

Mer
17 år 1 månad sedan #72010 av klovis
Barndomsvän skapades av klovis
På vägen hem idag, så träffade jag på min gamla barndomsvän som satt och vilade och spanade ut över stan. Jag har nog inte träffat honom på minst 10 år. Stannade och pratade med honom så klart och vi gick hem och fikade hos hans farmor som snart är 100år, där han bor numera.

Alltså jag har vetat redan innan att han inte har mått bra, det har han inte gjort sedan gymnasiet. Som lite luttrad viska vän så förstod jag ändå att han måste nog lida av schizofreni. De kognitiva förmåger finns inte där längre, han var skitig och han hade trasiga kläder. Det var liksom en bubbla runt omkring honom. Sedan har min syster har sagt att hon har träffat honom och han har haft psykotisk blick... Som tur var verkar han inte vara väldigt deprimerad på något sätt, han verkar bara leva i sin helt egna värld. Men om nu negativa symptom kan vara tydliga, så var det där negativa symptom.

Visst det kan vara droger och sånt med. Uppenbarligen så saknar han sjukdomsinsikt om han nu är sjuk. För han vill inte få vård och lever nu på ingenting förutom sin farmor. Jag ställde en del besvärliga frågor till honom. Han åt inga mediciner t ex, men jag försökte vara lite lobbyiest och säga att det kanske hade varit bra.

Ok inte alls det som stör mig. Det som stör mig är att hans farmor (!!!!)ska behöva ta hand om honom (på hennes pension) och att samhället bara verkar ha lämnat de två till sitt öde. Det som gör mig mest förbannad är att hans ärkeskitstövel till pappa inte alls bryr sig.

Grrr, ja ni. Jag får väl bara åka mina 200 mil tillbaka till mitt hem och hoppas att någon annan som kan påverka bryr sig.

Molgan
Mer
17 år 1 månad sedan #72011 av klovis
Svar från klovis i ämnet Barndomsvän
Fan, ska han inte få den vård som skulle göra att han mår bra. Bara för att hans familj helst bara vill gömma honom hos hans farmor. Alltså jag förstår inte hur det kan ha blivit så där. Har psykvården inte någon som helst skyldighet att följa upp saker? Nu verkar han ju ha fallit mellan en massa stolar och verkar nöjd med det själv... Fast han fattar ju inte själv att man måste ha en inkomst och att det inte går att leva på ingenting. Shit han hade säkert varit uteliggare om inte hans farmor tog hand om honom...

Jag blir så upprörd på att inte kunna göra någonting! Fast ännu mera upprörd på människor som kan göra någonting bara skiter i det.

Jag pratade med hans farmor ganska länge och fattade ungefär hur situationen var. Henne känner jag sedan tidigare och hon är jättepigg med tanke på hennes ålder.
Mer
17 år 1 månad sedan #72021 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Barndomsvän
Hjälp honom med kontakt med personligt ombud! De om några vet hur man tar tag i sådana här saker!

De är ombedda att söka reda på sådana som har psykiska funktionshinder!
Så, det behövs ingen föregående läkarkontakt för att få hjälp utav personligt ombud!

De går strikt efter klientens önskemål! De kan nog göra en hel del för din vän!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 1 månad sedan #72029 av klovis
Svar från klovis i ämnet Barndomsvän
Bra ide, jag kan ju alltid ringa och se vad de kan göra. Ska göra det imorgon. Om de tror de kan göra något så får de ringa hans farmor, hon skulle nog bli glad om hon kunde få lite hjälp.
Mer
17 år 1 månad sedan #72041 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet Barndomsvän
Gå till tidningen, Molgan! :evil:

Låt hela världen få reda på hur illa vi far... :twisted:
Mer
17 år 1 månad sedan #72052 av klovis
Svar från klovis i ämnet Barndomsvän
Gå till tidningen tänker jag ju inte göra, tycker nästan det är lite utelämnade för honom att jag skriver här! Fast jag har ringt personligt ombud, han tyckte absolut det lät som en kille som skulle behövt deras hjälp.