tänder...

Mer
20 år 1 månad sedan #577 av Hannah
tänder... skapades av Hannah
Hej!
Många av dom medicinerna jag äter har ätit gör mig torri munnen och därför har jag problem med trasiga tänder. Jag undrar om nån vet hur jag ska kunna få tandläkar besöken på mitt högkostnadskort. Har hört att det ska gå. Om det är nån här som har det kan ni väl berätta hur ni gjorde för att få det. Det jag får är nu nån slags rabatt men när jag var hos tandläkaren nu så var det en hel del som skulle fixas och det kostar nog åtskilliga tusen lappar. Med min inkomst blir det svårt att betala.
Ha det bra , .? Hannah
Mer
20 år 1 månad sedan #579 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet tänder...
Hej!

D har fått gratis tandvård har han tidigare berättat om. Jag tror det kallades grönt kort. Han kommer nog med mer detaljer om det snart.

Om läkemedlen ger muntorrhet, så kan man naturligtvis kanske fundera på om det finns likvärdiga mediciner som inte har denna biverkan. Tandborstning och fluortabletter är också viktiga här.

Själv har jag inte gratis tandvård, men jag har lyckats prata mig till så jag fått börja på folktandvården, som är billigare än privattandläkare.

Här finns det info om vad som gäller:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... e-tandvard
där står:

Du har stor möjlighet att få billigare tandvård, om du har schizofreni.

Tre krav finns:

1. Långvarigt och väsentligt ökat behov av tandvård
2. Långvarig sjukdom t.ex. långvarig medicinering med antipsykotika
3. Att tandproblemen beror på sjukdomen

Din läkare eller ev. kontaktperson kan hjälpa till att ordna detta.

För personer, som är väldigt sjuka finns rätt till uppsökande tandvård i hemmet.

RSMH och Schizofreniförbundet har också utförlig information om detta:

www.schizofreniforbundet.org.se/ ... dsstod.PDF

www.rsmh.se/rattsrad%201.htm

Admin
Mer
20 år 1 månad sedan #581 av D
Svar från D i ämnet tänder...
Hej!

Precis som Admin säger, så har jag fått ett "grönt kort" till tandvården.
Det innebär att jag får fri tandvård hos folktandvården.

Jag vet faktiskt inte om det är skillnad med gröna kort i olika kommuner?
Här i Skåne vet jag en hel del som fått gröna kort iallafall.

Men som sagt, tala med din läkare eller kontaktperson. Själv fick jag mitt utfärdat av chefsjuksköterskan på min öppenvård, och det gäller "tills vidare", alltså ingen tidbegränsad period på mitt kort.

Lycka till!
Mer
20 år 1 månad sedan #586 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet tänder...
Hej!

Tandvården administreras av landstingen så att skillnader kan nog förekomma mellan olika landsting, men troligen inte mellan kommuner. Jag tycker det är en bra grej det där med tandvården, därför att tandhälsan kan ju ha betydelse för övriga hälsan också, som även är eftersatt.

Admin
Mer
20 år 1 månad sedan #595 av D
Svar från D i ämnet tänder...
Helt klart. Det är bra att belysa en sådan sak, många kanske går miste om sådana saker dem annars skulle ha rätt till. Jag fick själv be om ett grönt kort då jag var "påläst". Annars hade jag nog aldrig fått det :rolleyes:
Mer
20 år 1 månad sedan #599 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet tänder...
Hej!

Apropå påläst har du fått patientutbildning typ kursen Ett Självständigt Liv? Jag tycker de borde ta upp sådana här saker där.

Det är konstigt också att inte alla får en informationsbok om sjukdomen med viktiga fakta och kunskaper. Borde vara något psykiatrisamordnaren att ta tag i. Det är egentligen lika konstigt att en sådan bok saknas, som att psykiatrikerna inte skulle ha en enda bok som handlar om schizofreni. :rolleyes: :rolleyes:

Admin