Vad säga till arbetsgivare vid vårdbesök?

Mer
14 år 2 veckor sedan #292534 av failsafe
Hej alla, mitt första inlägg här på Viska.

Jag kommer så småningom börja gå hos en psykolog 1 gång i veckan. Vad ska jag komma med för ursäkt till min arbetsgivare?

Det kommer ju gå typ 2-4 timmar i veckan till det, så han lär ju undra vad sjuttsingen jag har för mig. Är inte så sugen på att säga "ska till psykologen"

MVH failsafe
Mer
14 år 2 veckor sedan #292536 av Nissegossen
Hej och välkommen! Varför har du viljan att hålla inne med det? Det gör ju folk allt som oftast och det brukar inte vara några problem att faktiskt tala om sanningen...

Det är inget att skämmas för!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 2 veckor sedan #292548 av Geta
Det måste ses som positivt för eventuell arbetsgivare att
man jobbar med sina problem och kämpar.
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
14 år 2 veckor sedan #292569 av vnv
Välkommen till viska,failsafe!

Ärlighet varar längst, alltså: säg som det är.......

/vnv :)
Mer
14 år 2 veckor sedan #292579 av aspie
failsafe,

Får du göra det på betald arbetstid? Från mitt arbete får man vara borta med full lön ifall läkarbesöket är akut (vilket faktiskt händer väldigt sällan) och alla andra konsultationerna går på egen tid. I såfall spelar det ingen roll vad man ger som orsak, det skulle kunna vara en kurs, tandläkare etc., bara man anhåller om tillstånd att vara borta i vissa timmar.

Men ifall du får gå på psykolog på betald arbetstid, kan arbetsgivaren eventuellt vilja se något papper på det. Går det för sig att berätta bara till [i:3igev9w0]en[/i:3igev9w0] person (t ex närmaste chefen eller personalsekreteraren) och be denne att hålla saken hemlig.

Den här typen av ärenden är annars redan sekretessbelagda, chefen eller sekreteraren får inte sprida ut ryktet.

Detta betyder inte att det skulle vara något skamligt att gå på psykolog, men det kan ofta finnas något inom arbetsplatsatmosfären som gör det pinsamt att vara alltför öppen.
Mer
14 år 2 veckor sedan #292582 av Isa-Alise
Jag bokar mina vårdbesök sent på eftermiddagen så att jag kan flexa ut då... Kanske du kan ta ledigt en halv eftermiddag i veckan, och jobba lite längre de övriga dagarna?