social fobi och jobb

  • amanda s
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #27353 av amanda s
social fobi och jobb skapades av amanda s
Har någon här ett tips på hur man kan bli bättre på att umgås med andra människor? Sedan två månader tillbaka orkar jag inte träffa mina kompisar längre eller prata i telefon med dem. Jag har en vän som jag träffar bortsett från min familj och min sambo. Förut kunde jag inte gå ut på stan eller åka tunnelbana utan ångest, men den biten är bättre nu. Problemet är att min psykiater tycker att det vore bra för mig att komma ut och jobba (på deltid) efter nyår. När jag tänker på det blir jag helt panikslagen... Jag är så rädd för alla på mitt jobb (jag är lärare) att jag blir kallsvettig vid blotta tanken på att träffa kollegor och elever. Jag blir så utmattad av sinnesintryck och jag är säker på att de pratar skit bakom min rygg och har hemliga konspirationer för att röja mig ur vägen. Vad ska man göra åt sånt? Jag äter antipsykotisk medicin men det känns ändå att de är ute efter mig, så då är det väl på riktigt? Jag är verkligen förföljd! Om jag hade inbillat mig hade väl medicinen tagit bort de tankarna, eller hur?
/amanda s
Mer
18 år 6 månader sedan #27355 av Geta
Svar från Geta i ämnet social fobi och jobb
Det låter jobbigt för dig.
Du verkar inte övertygad om att det är så positivt
att gå tillbaka till arbete.Går det inte att börja med
ett par timmar per dag.
Själv lider jag av social fobi, särskilt när jag inte är
psykiskt stabil. Det skiftar mycket.
Ibland när jag mår bra kan jag utan vidare vara
bland folk. Men det får inte vara för många timmar.
Det här att öva sig när man lider av social fobi
tycker inte jag funkar.
Att försöka må så bra som möjligt för övrigt brukar
vara det som hjälper mest.
Mer
18 år 6 månader sedan #27357 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet social fobi och jobb