social fobi och jobb

  • amanda s
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #27353 av amanda s
social fobi och jobb skapades av amanda s
Har någon här ett tips på hur man kan bli bättre på att umgås med andra människor? Sedan två månader tillbaka orkar jag inte träffa mina kompisar längre eller prata i telefon med dem. Jag har en vän som jag träffar bortsett från min familj och min sambo. Förut kunde jag inte gå ut på stan eller åka tunnelbana utan ångest, men den biten är bättre nu. Problemet är att min psykiater tycker att det vore bra för mig att komma ut och jobba (på deltid) efter nyår. När jag tänker på det blir jag helt panikslagen... Jag är så rädd för alla på mitt jobb (jag är lärare) att jag blir kallsvettig vid blotta tanken på att träffa kollegor och elever. Jag blir så utmattad av sinnesintryck och jag är säker på att de pratar skit bakom min rygg och har hemliga konspirationer för att röja mig ur vägen. Vad ska man göra åt sånt? Jag äter antipsykotisk medicin men det känns ändå att de är ute efter mig, så då är det väl på riktigt? Jag är verkligen förföljd! Om jag hade inbillat mig hade väl medicinen tagit bort de tankarna, eller hur?
/amanda s
Mer
18 år 6 månader sedan #27355 av Geta
Svar från Geta i ämnet social fobi och jobb
Det låter jobbigt för dig.
Du verkar inte övertygad om att det är så positivt
att gå tillbaka till arbete.Går det inte att börja med
ett par timmar per dag.
Själv lider jag av social fobi, särskilt när jag inte är
psykiskt stabil. Det skiftar mycket.
Ibland när jag mår bra kan jag utan vidare vara
bland folk. Men det får inte vara för många timmar.
Det här att öva sig när man lider av social fobi
tycker inte jag funkar.
Att försöka må så bra som möjligt för övrigt brukar
vara det som hjälper mest.
Mer
18 år 6 månader sedan #27357 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet social fobi och jobb
Lider själv av social fobi. Väldigt ångestladdat att bli granskad. Man tänker mycket på vad människor tycker o tänker om en.

Ger dig en länk

<!-- w --> www.socialfobi.se <!-- w -->
Mer
18 år 6 månader sedan #27360 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet social fobi och jobb
Hej Amanda! Som det är nu för dig, tycker inte jag du skall gå tillbaka till arbete ännu, försök förklara det för din läkare.

Det andra är, hade de haft viljan att förgifta dig eller på annat sett haft viljan att skada dig, hade de då inte haft tillräckligt många tillfällen att redan göra det?

Människor snackar alltid skit om andra, men varför skulle de alltid i varje läge vart du än kommer, snacka skit om just dig?

Skit i det, var dig själv och bry dig inte ett dugg om vad folk tycker och tänker om dig. Så gör jag och jag har både vänner och de som tycker mindre bra om mig, och alla snackar.

Det bryr inte jag mig om, ta det med ro, det ger sig vilka som är dina vänner och de andra kan du bara strunta i.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 6 månader sedan #27383 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet social fobi och jobb

amanda s skrev: Har någon här ett tips på hur man kan bli bättre på att umgås med andra människor?


Ja, man får spela en roll när man måste och umgås mest med de som accapterar en som man är.

Sedan två månader tillbaka orkar jag inte träffa mina kompisar längre eller prata i telefon med dem.

Tråkigt, men du kanske inte vill? Då är det ju ngt som är tråkigt för man tänker att man borde vilja, men man ska u, så man kanske ska tänka så.

Jag har en vän som jag träffar bortsett från min familj och min sambo.

Kanske den enda vän som är en sann vän, du orkar inte med fånkontakter och är ör känslig?

Förut kunde jag inte gå ut på stan eller åka tunnelbana utan ångest, men den biten är bättre nu

.
Du ser!

Problemet är att min psykiater tycker att det vore bra för mig att komma ut och jobba (på deltid) efter nyår. När jag tänker på det blir jag helt panikslagen... Jag är så rädd för alla på mitt jobb (jag är lärare) att jag blir kallsvettig vid blotta tanken på att träffa kollegor och elever. Jag blir så utmattad av sinnesintryck och jag är säker på att de pratar skit bakom min rygg och har hemliga konspirationer för att röja mig ur vägen.


Ja, jag skulle nog om det inte var en superarbetsplats byta jobb om jag kunde. Om vi antar att du nu tror sånthär, o det inte är verklighet, vilket det ju kan vara, men troligen inte då du har ångest, inte träffar andra bekanta, osv.
Även om det är verklighet är det ju bäst att byta jobb, de glömmer ju dig då, det är nog inte så att de hatar dig så mkt ändå att de förföljer dig, ju.

Och då måste du ju hitta rätt jobb för att du ska ha bäst odds för att du ska få bort de symtom som troligen är en sensorisk överkänslighet och ett undermedvetet löpande tolkningsval. Du behöver ju röra lite på dig ut i världen och inte bara träffa de nära och affärsbiträdet.

Vad ska man göra åt sånt? Jag äter antipsykotisk medicin men det känns ändå att de är ute efter mig, så då är det väl på riktigt? Jag är verkligen förföljd! Om jag hade inbillat mig hade väl medicinen tagit bort de tankarna, eller hur?
/amanda s


ja, du jobbar ju i skolan, så det är inte alls omöjligt.
Då är du som sagt var frisk, men det gör ju inte saken bättre ,att gå dit och bli av med sjukskrivningen skulle ju kunna försätta dig i sann fara om kolelgiet vill ha bort dig och eleverna ser hur de kan pina dig max..
Du måste ju räknas som sjuk tyvärr för polisen kan inte ta dina plågoandrar och du orkar inte längre, du blir sjuk.

Klart du då blir deppad och inte vill umgås med dina vänner, ska du praa om hur du plågas på jobbet? Det är "väldigt nära verkligheten" som psykos också ju.

Men jag tror vi ser sjukdom som alternativ 1a för med det att duu ändå äter psykmedicin, ngt i dig gör ju att du "kände en lättad när du slppanade av, som byn försvann" o lite allt du säger ihop verkar ju lite klassikskt psyksjukt.

Du äter så låg dos haldol så den bör inte "ta bort" utan bara mildra de värsta nya tankarna, prova att ta risperdal i lite höge dos?
Mer
18 år 6 månader sedan #27391 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet social fobi och jobb

amanda s skrev: Har någon här ett tips på hur man kan bli bättre på att umgås med andra människor? Sedan två månader tillbaka orkar jag inte träffa mina kompisar längre eller prata i telefon med dem. Jag har en vän som jag träffar bortsett från min familj och min sambo. Förut kunde jag inte gå ut på stan eller åka tunnelbana utan ångest, men den biten är bättre nu. Problemet är att min psykiater tycker att det vore bra för mig att komma ut och jobba (på deltid) efter nyår. När jag tänker på det blir jag helt panikslagen... Jag är så rädd för alla på mitt jobb (jag är lärare) att jag blir kallsvettig vid blotta tanken på att träffa kollegor och elever. Jag blir så utmattad av sinnesintryck och jag är säker på att de pratar skit bakom min rygg och har hemliga konspirationer för att röja mig ur vägen. Vad ska man göra åt sånt? Jag äter antipsykotisk medicin men det känns ändå att de är ute efter mig, så då är det väl på riktigt? Jag är verkligen förföljd! Om jag hade inbillat mig hade väl medicinen tagit bort de tankarna, eller hur?
/amanda s


Det kan ta tid för antipsykotisk medicin att verka... och dosen måste vara lagom så man får bort nojorna...

Jag kände likadant som du att folk ville döda mig eller förgifta mig i vintras när jag var sjuk... det gick över med medicin och en mindre stressad tillvaro...