Budget

Mer
18 år 5 månader sedan #27836 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Budget
Ett tips är Stiftelsen Fanny Hirschs Minne:

www.fannyhirsch.se/

Stiftelsens styrelse väljs av Stockholms kommunfullmäktige och består av fem förtroendevalda ledamöter och två suppleanter. Stiftelsen ger bidrag till personer med långvariga psykiska sjukdomar och som bor i Stockholms stad, samt till organisationer vars syfte är att hjälpa nämnda persongrupp.

Bidrag kan ges för rekreation, vila och sådan vård som inte kommun och landsting skall tillhandahålla. Varje år ges två ansökningstillfällen; ett på våren och ett på hösten. Vårens ansökningstillfälle gäller för enskilda personer och höstens för organisationer.

Ansökan sändes till:
Föreningen FVO
Köpmangatan 15, 4 tr.
111 31 STOCKHOLM

Märk kuvertet "Fanny Hirschs Minne"
Mer
18 år 5 månader sedan #27837 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Budget
Jo, problemet är ju främst att jag inte har pengar nog.
Jag betalar ju räkningarna direkt, så det går ju "bra".
Det som återstår är ju i stort nöjen mat o kläder.

En god man behöver jag nog inte heller. Då blir jag ju fånge för evig framtid... jag är inte oansvarig eller slösar tycker jag.
Köper ngn 30kr pizza möjligen som "lyx".

Hade hoppats kuratorn skulle hjälpa mig, för jag visade o hon tyckte det var absurt, och inte alls att jag var oaktsam. Men jag vet inte om hon vet att det inte går eller ngt..
Man måste ha backup som kan hota systemet och ständigt ligga på dem. Det har inte jag.

Söker jag ur en stiftelse drar de väl bara av det ändå?
Kommunpolitikerna kan då spara lite av sin egen budget, och jag får formulera fler ansökningar.
Men får jag rehabpeng eller vad det heter ska jag kolla in det.
Mer
18 år 5 månader sedan #27838 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Budget
Det finns säkert många fler fonder om man letar lite... den här kom fram under sökorden fonder + psykiska funktionshinder + Stockholm...

Om du söker lite mer på nätet kan du nog få fram något som passar dig bra....

Jag tror nog att du får behålla pengar som kommer från en fond.... du kan söka från kyrkan också... de kanske kan ge extrapengar till en ny jacka eller något annat... naturligtvis även till mat...
Mer
18 år 5 månader sedan #27854 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Budget
Nja, jag tror nog de drar av allt.
De är helt rabiata när det kommer till att kunna dra in några 100-lappar.
Han försökte tll och med göra så jag skulle bo i en byggbarrack.
Jag fick ringa till bostadsfrmedlingen byggnadskontoret och det nya bostadsbolaget, jag insåg att de hade intressen av att jag inte var ensam i en barrack, så de ringde o skällde på honom. Backup. De hade intressen så de agerade med mina intressen.

Sen är ju frågan om jag räknas som "allvarligt" sjuk också.
Alltid denna guldvåg i politk och juridik. Det finns ju många som har det värre, och de kanske behöver pengarna ännu mer också.

Men jag ska helt klart tänka på detta om jag får pension, ett bra tips för andra som jobbar, inte åkt ur trygghetsystemen så ni har sjukpeng eller fått förtidspension.
Mer
18 år 5 månader sedan #27855 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Budget
Du kan ju ge det en chans... det är inte säkert att det dras av från bidragen...

Här är en länk till:

Det är Expressen som tipsar om 39 olika fonder och stipendier att söka...

expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=209583

Hoppas att det löser sig för dig snart...
Mer
18 år 5 månader sedan #27871 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Budget
Hur skall det sociala få reda på att en fond delar ut pengar till dig? Det är ingen chans att de rapporterar till de sociala myndigheterna. Du kan helt klart vara helt lugn på den punkten. Enda chansen att de får reda på det är att du själv berättar om det.