Högskolestudier, yrkeshögskola. Problem :(

Mer
11 år 5 månader sedan #535251 av koi
Har man adhd har man rätt till hjälp i skolan. Du kan få lärarens anteckningar, kan få reda på i förväg vad lektionerna kommer att handla om så du kan förbereda dig. Gå till studievägledaren.

Tänk på var du sitter i klassrummet, sitt så att du inte lockas glo ut genom fönstret eller störs av andra. Kolla på attentions forum så kan du få en hel del tips och råd. (tror inte man får länka till andra forum här), men googla på "Attention riks". Sen har du länk till forumet på höger sida. Jag har också adhd men fick diagnosen långt efter att jag redan börjat jobba och misslyckats i mina försök att studera.
Mer
11 år 5 månader sedan #535258 av Geta
Riksförbundet Attention:
www.attention-riks.se/
Mer
11 år 5 månader sedan #535376 av krokus
Christofferl,
går du på en YH eller en universitets- eller högskoleutbildning?

Om du går på universitet eller högskola ska det finns (som Admin skriver om) en samordnare för funktionshinder. [url:36am1jg1]http://www.studeramedfunktionshinder.nu/[/url:36am1jg1]
Hur det är med YH eller KY vet jag inte. Men det borde väl finnas en studievägledare på skolan i alla fall?

Kan du ta studieuppehåll tills du eventuellt har en diagnos inom autismspektrumet? Att göra en utredning brukar vara ganska jobbigt. Jag tänkte att du kanske inte klarar av att plugga samtidigt som du gör en sådan utredning.

Tar du studiemedel från CSN också? Anledningen till att jag frågar är eftersom CSN vill ju att man ska ta ett visst antal poäng per termin. Det kanske stressar dig?

Hoppas att det går bättre med skolan snart.