Ni som arbetar/studerar..

Mer
10 år 11 månader sedan #583755 av krokus
Svar från krokus i ämnet Ni som arbetar/studerar..
Hm, varför är Försäkringskassan så hårda mot mig? Jag tänker på det som maria-w skrev till Richard.

Jag får minsann inte ha hel aktivitetsersättning från FK samtidigt som jag går på folkhögskola (på grundskolenivå, 25%). Jag vet att det är två i min klass på folkhögskolan som har hel aktivitetsersättning/sjukersättning och ändå går där. Är det för att jag har gått på vanlig skola under grundskolan och vanligt gymnasium, det vill säga, jag har inte gått i särskola. Kan det vara därför?

Jag tycker att alla ska behandlas lika när det gäller aktivitetsersättning och studier. Det borde inte bero på vilken handläggare på FK som man får. Vissa på FK är ju stenhårda, medan andra verkar mer mänskliga.
Mer
10 år 11 månader sedan #583758 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ni som arbetar/studerar..
Personer som går i särskola omfattas oftast av Omsorgslagen som ger ett gott stöd och skydd.
Mer
10 år 11 månader sedan #583851 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ni som arbetar/studerar..
Om några år kan det komma mediciner mot kognitiva och negativa symptom vid schizofreni, vilket kan göra att det går lättare att studera då. Idag kan väl minnesträning förbättra studieförmågan något.
Mer
10 år 8 månader sedan #609466 av Gnagarbagaren
Sorry att jag bumpar upp en gammal tråd.
Jag studerar heltid på högskola nu. Ingen har känt mig sedan tidigare och ingen vet hur min historia är riktigt. Jag känner inte riktigt att det är något de behöver veta när det än så länge inte har påverkat mig på något sätt. Skolan har blivit lite som en omstart för mig där jag inte behöver ha någon stämpel eller vad man ska säga.
Mer
10 år 8 månader sedan #609641 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ni som arbetar/studerar..
Bra att du satsar på studier. Det är 10 % av de med schizofreni i Sverige som studerar så du är inte ensam.