Ersättning från försäkring

Mer
6 år 9 månader sedan #956112 av Admin1
Tror att det är vid sjukersättning/aktivitetsersättning man kan få pengar från försäkringar. T.ex livförsäkring med förtida kapital kan man få ersättning från.
Mer
6 år 9 månader sedan #956194 av Nissegossen

Cofish skrev: Hejsan!

Jag är relativt ny i forumet och får mina resultat och säkert min diagnos i Augusti. Jag drabbades av en psykos för ca 3 år sedan och idag tar jag Rispiridal 2mg varje dag.

Men till frågan. Jag har kollat runt på internet och man kan få ersättning från sitt försäkringsbolag. Jag har idag Folksam genom Handelsfacket. Den diagnos jag tror jag kommer att få är schizofreni och det kommer kännas jätteskönt om jag får den. Idag jobbar jag 100% och ska börja studera om ödet vill så på 100%, Naturvetenskapligt Basår. Men jag är också 25+, tror ni jag får en ersättning från Folksam med det att jag har en olycksfall och sjukförsäkring och en annan försäkring som är en slags arbetsförsäkring där dem på Folksam sa att jag kunde få 50 000kr. På min Olycksfalls försäkring har jag ett Medicinskt belopp på 800 000kr. Vad tror ni, någon som vet för kundtjänst jag pratade med visste inte.

Pengarna ska gå till att finansiera min utbildning, och jag testade att utbilda mig för två år sedan men det gick inte så bra, har kan idag inte få CSN om mitt Särskilda brev går igenom.

Tackar på förhand! Cofish :)

Kolla in det här www.afaforsakring.se/privatperson/sjukfo...g/las-mer-och-anmal/ Jag är nu ålderspensionär och har Folksam hemförsäkring eftersom mitt fackförbund var LIVS medan jag jobbade. Jag får premien gratis för att jag fortfarande är med i facket som pensionär. För att kolla in vad du har rätt till på Folksam ring dem alternativet är du medlem i en fackförening ring och be dem koppla dig till fackets försäkringsrådgivare där kan du ställa dina frågor över telefon och få förhoppningsvis positiva svar. I annat fall ring AFA eller Folksam direkt på telefontid i morgon alltsammans. Kan inte ge dig bättre svar i nuläget. Hade själv tidigare en AGS försäkring via facket som skulle täcka gapet mellan FK;s pengar och lönen. Efter pensionering kallades det förr för STP, men det är ändrat och jag går på gamla regler. Min ersättning är skattefri, det blir inte din.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 9 månader sedan #956206 av Nissegossen
Hade du rätt till pengar för 3 år sedan, får du om det blir godkänt ersättning för den tid du gick sjukskriven från jobbet pga sjukdom och det retroaktivt sedan den dagen en läkare konstaterade att du var sjuk. De pengarna kan du få retroaktivt om du är berättigad till det. Det finns inte en chans att finansiera dina studier på det. Eftersom du klarar jobba 100% kan du inte räkna med mer än de pengar du har rätt till mer än när du var sjukskriven.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 9 månader sedan #956208 av Nissegossen
Du kan t.o.m få pengar om du sagt upp jobbet pga att du var sjuk och läkare intygar det att det var pga sjukdom du sade upp din tjänst. Det är så långt jag sträcker mig, kan inte råda dig mera. Ta upp det med Handels försäkringsrådgivare.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 9 månader sedan #956258 av Carmen Al Kebab
Om du hade personförsäkringen innan du fick diagnosen schizofreni, då får du kanske 100.000, men slösa inte bort allt, använd dem på ett smart sätt istället.