Hur ser ni på att vara ekonomiskt fri?

Mer
6 år 9 månader sedan #956053 av Maxjohan1983
www.aftonbladet.se/minekonomi/a/aV8ka/os...konomiskt-fri-vid-40
Denna är en artikel ur Aftonbladet om en familj som slutade jobba. Sparade pengar i flera år för att bli. "Ekonomiskt fri."
Det finns en lång tråd om denna på Flashback. De är två vuxna och tre barn. Lever på 20.000 kr i månaden.

De flesta här har väl MINST 10k månad från ersättning, in,kluderat bostadstillägg.

Ekonomiskt fri! :dans

Vad är era tankar?

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
6 år 9 månader sedan #956071 av Amandara
Jag är fattig
Mer
6 år 9 månader sedan #956073 av Maxjohan1983
Jag känner precis likadant. Men de i artikeln som lever på 20k i månaden med 2 vuxna och tre barn. De är nog nöjda. Varfär? Jo de harfått arbeta sina pengar som en sporre. Jag tror jag hade mått bättre idag om jag fick några år i arbetslivet innan jag blev sjuk.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
6 år 9 månader sedan #956106 av Nissegossen
[youtube:bttu3p45]MJckZ_julIc[/youtube:bttu3p45]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 9 månader sedan #956113 av Richard
Jag ska nog inte klaga, jag deklarerar för runt 200 000 kr om året, vet inte om bidragen är inräknade där eftersom jag har en god man som sköter allt mitt ekonomiska. Jag har sjukersättning, bostadstillägg o handikappbidrag. Sen får jag 1 500 kr av min pappa varje månad till pensionssparande, men jag brukar plocka ut de, eftersom jag inte tror att jag kommer att bli 65 år. Jag får 1 500 kr i veckan av min gode man att handha själv, men mina matvanor är svindyra (jag har en ätstörning o är väldigt kräsen), sen röker jag mycket. Minst ett paket om dagen. Dricker en hel del också. Men jag har aldrig blivit nekad extra pengar av min gode man, som t.ex. nu ska jag vaccinera mina katter, det kostar ca 750 kr.

Men jag har ingen bil längre, jag bor centralt, o kollektivtrafiken går ofta. Annars cyklar jag.

Jag hade ett bra jobb innan jag blev sjuk, så jag vet inte om sjukersättning är baserad på det? Vet att flera har det mycket sämre.

Kommer nog aldrig ut i arbetslivet igen, har varit sjuk sen jag var 23 år, eller det började lite smått redan när jag var 16. Nu är jag 37 år, jag går på Spiran, daglig verksamhet. Man måste komma ut o träffa lite folk o vara lite social. Men har haft hög frånvaro de 3 senaste månaderna, p.g.a. mestadels sömnstörningar.
Mer
6 år 9 månader sedan #956114 av Admin1
Att ha sjukersättning innebär frihet, vilket är positivt och väger upp en del med lägre ersättning. Många jobb är inte särskilt trivsamma.