Hur ska man göra för att klara att studera?

Mer
4 år 5 månader sedan #1205517 av Cosmos
Det är bättre att gå till ett klassrum för att studierna ska fungera. Hemma blir det uppskjutet och känns oöverstigligt.

Själv har jag alltid gillat att plugga och även efter sjukdomsutbrottet 1980 pluggade jag även om jag hade ett studieuppehåll på 2 år. Dock var min kapacitet kraftigt sänkt och studieresultaten var inte så där hundra. Men, men, gjorde klart utbildningen i alla fall, så 20 år efter det att jag började plugga var det hela klart.
Mer
4 år 5 månader sedan #1205518 av memphis
Ja men nu har ju AW problem i klassrummmet. Tror distans kan vara bra isf. Man har ju ändå lärare att vända sig till. En annan sak man kan göra är att utnyttja sina handikap till att få särskilt stöd.
Mer
4 år 5 månader sedan #1205519 av Geta
Admin1 brukar framhålla att det är betydligt svårare att arbeta än att studera. Då måste man kunna samarbeta med andra på de flesta jobb.
Mer
4 år 5 månader sedan #1205521 av memphis
Jag skulle försöka klara mig på minimalt med studielån, om jag skulle studera. När jag var ung tog jag stora studielån utan att tänka särskilt mycket på det. Sen fick jag svårigheter att betala lånen. Så mitt råd är att låna så lite som möjligt. Kanske hellre ha ett extrajobb om man orkar det.
Mer
4 år 5 månader sedan #1205545 av Clean
Jag har studerat på distans. Klar nu. Sedan jobbar jag lite extra ideellt på välgörenhet.

Nej jag kan nog inte studera inte på distans testat det nu under den här terminen. Och kan inte studera i klassrum. Jag är för paranoid. Tror på konspirationer.

Tänkte höra mej för med arbetsträning.
Mer
4 år 5 månader sedan #1205696 av Admin1
Tänk på att studier idag leder inte till en hög lön. En städare tjänar 24000 kr/mån och en akademiker 30000-35000 kr/mån. det är 6000-11000 kr mer men skatten tar hälften och sedan återbetalning av studielån och ingen lön under studietiden 3000-4000 kr/mån. Med schizofreni jobbar bara 8 % mer än halvtid.