Dom som kan jobba ska jobba!

Mer
3 år 6 månader sedan #1294828 av krokus
Svar från krokus i ämnet Dom som kan jobba ska jobba!
Geta,
Det var inte det jag skrev om. Zoegas saknar antagligen arbetsförmåga, och har därför sjukersättning. Precis som de flesta andra här på Viska.

Även om Zoegas vore ful, borde hans arbetsförmåga vara densamma. Eller arbetsoförmåga!
Mer
3 år 6 månader sedan #1294830 av memphis
Jag hade lätt att få jobb när jag var frisk. Var lagom söt, inte så att nån såg det som ett hot, och jag hade förmågan att säga precis vad arbetsgivaren ville höra.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 6 månader sedan #1294835 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Dom som kan jobba ska jobba!

Maxjohan1983 skrev: Ja, vem var det som sa det. Var det Pimed?


Jo jag trodde oxå han menade mej haha! Tänkte efter så nästa sekund förstod jag att det måste va nån annan.
Mer
3 år 6 månader sedan #1294864 av Maxjohan1983

Pimed skrev:

Maxjohan1983 skrev: Jo jag trodde oxå han menade mej haha! Tänkte efter så nästa sekund förstod jag att det måste va nån annan.

Bra att du inte blev sur att jag skrev ditt namn. :)

krokus skrev: Geta,
Det var inte det jag skrev om. Zoegas saknar antagligen arbetsförmåga, och har därför sjukersättning. Precis som de flesta andra här på Viska.

Han har skrivit att han inte pallar vara runt människor en längre stund för hjärnan går på högvarv då. Helt klart är han inte arbetsför. Det är lätt att känna att "Jag borde jobba" de dagarna som allt känns bra och man bara suttit på röven och mått gott. Andra dagar kan det kännas betydligt sämre. Så är det alla fall för mig.


“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1294865 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Dom som kan jobba ska jobba!

Maxjohan1983 skrev:

Pimed skrev:

Maxjohan1983 skrev: Jo jag trodde oxå han menade mej haha! Tänkte efter så nästa sekund förstod jag att det måste va nån annan.

Bra att du inte blev sur att jag skrev ditt namn. :)

krokus skrev: Geta,
Det var inte det jag skrev om. Zoegas saknar antagligen arbetsförmåga, och har därför sjukersättning. Precis som de flesta andra här på Viska.

Han har skrivit att han inte pallar vara runt människor en längre stund för hjärnan går på högvarv då. Helt klart är han inte arbetsför. Det är lätt att känna att "Jag borde jobba" de dagarna som allt känns bra och man bara suttit på röven och mått gott. Andra dagar kan det kännas betydligt sämre. Så är det alla fall för mig.


Fast ingen har egentligen förväntningar eller krav att vi ska faktiskt kunna jobba generellt sätt just nu som läget är. Vi anses en belastning för samhället. Värdelösa. Vi som har olika psykoser eller olika former av psykossjukdomar är längst ned i botten på samhället fattades bara att vi ska bli hemlösa, men många hemlösa är en av oss. Så illa är det. Dessutom har vi inga rättigheter. Vi blir stigmatiserade och diskriminerande över allt i samhällets kärna, hörn och kanter. Vi är dom minst accepterade. Folk tycker vi är sjuka i huvudet, galna, knäppa, tokiga och helt borta i huvudet.

Om vi fick det utrymmet friska får. Samma acceptans och mera tillåtande samhälle istället för detta kolossala förtryck och nedbrytning av oss och missförhållanden. Kunde vi få lika fungerande liv som psykisk friska.

Tänk dig en utopi där alla får ett värdigt liv så länge man inte skadar andra. Vore det inte fantastiskt trots att det är en kanske galen fantasi? Men verkligheten är den att vi har inte plats i samhället för det är inte öppet och tillåtande för oss för det är bara galna fantasier kanske galna drömmar som aldrig kommer kanske inte bli verkligt.

Last edit: 3 år 6 månader sedan by Pimed.
Mer
3 år 6 månader sedan #1294866 av Maxjohan1983
Jo så är det, samhället är dåligt på ge oss stöd och det är mycket stigmatisering.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln