hoho

Mer
20 år 3 månader sedan #333 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet hoho
Har du nämnt din diagnos då? Låter skönt att det funkar.

Mitt problem är kanske inte deras inställning till att jag är sjuk, utan att jag då och då får ideer och säger saker som orsakar konflilkter, men det har också delvis med att göra att det är mycket konflikter på min arbetsplats, (kvinnor som arbetar tillsammans brukar ju ryka ihop då och då, eller är det bara en fördom som man borde bekämpa?)

/Sofie
Mer
20 år 3 månader sedan #339 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hoho
Jag har själv väldigt dåliga erfarenheter vad som händer när det kommer ut bland arbetskamrater och arbetsgivare, vilken sjukdom man har. Det sprids snabbt ut i samhället och beroende på vilket jobb man har kan det bli omöjligt att fortsätta arbeta. Facket stödjer heller inte personer med schizofreni, eftersom de har ju samma fördomar, som resten av samhället. Mot den bakgrunden skulle jag aldrig våga berätta.

Det är klart det kan finnas ställen, där det kan vara positivt t.ex. manliga arbetsplatser där alla har samma typ av arbete eller position. Om man befinner sig högre i hierarkin är det livsfarligt att berätta om sin sjukdom. Enligt min bedömning kan det nästan enbart sluta i katastrof (för en själv).

Admin
Mer
20 år 2 veckor sedan #944 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet hoho
-
Mer
20 år 2 veckor sedan #960 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hoho
Jag tycker att man skall vara lite försiktig med full öppenhet på jobbet. Om man funderar på att vara helt öppen så kan man först fråga en person på jobbet, som man känner bra och som man har förtroende för. Säger han/hon att det är bra att berätta, så kan man gå vidare. Viktigt är också arbetsledningens inställning och attityder till det hela.

Admin