Bryter myndighet mot SoL ? anmäla detta?

Mer
16 år 9 månader sedan #83525 av Isa-Alise
Din mamma får kanske vara hård och säga att hon själv inte orkar om de inte får hjälp...
  • JTL
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 9 månader sedan #83534 av JTL
Isa-Alise,

Det har hon gjort och det hjälper inte att man säger så.
Blir den ene sambon sjuk blir det automatiskt den andres ansvar att stötta den andre så gott det går + att man ska ta hand om hushållet och sig själv.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 9 månader sedan #83541 av Jocke
Det kommer att bli långvårdens ansvar att ta hand om honom i sinom tid!
Men det finns speciella demensboenden för dem som har "nyinsjuknat", det är kommunens ansvar. Men pröva om landstinget kan ta hand om honom via hsan. För hälso och sjukvårdlages förtäljer en del av deras skyldighet. Dem måste definiera sjukvårdsbehovet åt kommunen.

Men jag är ingen geriatriker, men har jobbat med gamla, i livets slutskede fick långvården ta hand om dem. Men så här i början är det kommunens ansvar med skälig levnadsvillkor. Annars får dem bygga boenden som anpassas för just denna grad av demens! Kosta vad det kosta vill. Politikerna fattar ingenting av den vårdnadsbehov som finns i dag!

Vars är världen på väg?
  • JTL
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 9 månader sedan #83547 av JTL
Jocke,

Jag ska be mamma pröva gå genom geriatrikläkare först innan jag gör en anmälan till hsan.

Håller med dig att politikerna borde satsa mer på vård och dessutom sluta privatisera allting.
Privatisering=skit, eller dålig vård och kostar bara en massa pengar.
Mer
16 år 9 månader sedan #83550 av Geta
Det första steget när det gäller vård för dementa brukar vara dagvård.
Då kan den anhörige bli avlastad några timmar varje dag.
I den stad jag bor arbetar man på stöd till närstående inom kommunen i samarbete med pensionärsföreningar och Röda korset.
Det har bildats grupper med anhöriga som vårdar någon närstående, för att de ska kunna stötta varandra.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 9 månader sedan #83561 av Jocke
pengarna kan komma av sunt förnuft! Det är inte alltid billigast, att sommarspara via avdelningsstängningar! Det finns en masa omkringkostnader kring detta fallet som fördyrar vården! Dem tänker totalt kapitalt fel! Så dum är människan!

Vars är världen på väg?