Bokmärkesmenyn fastnar på skärmen

Mer
11 år 7 månader sedan #521012 av Nissegossen
Har du kört igenom registret med ccleaner? Om inte gör det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 7 månader sedan #521013 av Nissegossen
Gå till uppdateringar på microsoft och installera alla uppdateringar.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 7 månader sedan #521058 av Nissegossen
Du kan ju kolla upp andra webbläsare om de uppför sig likadant? Om inte, ominstallera Firefox.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 7 månader sedan #521060 av notwoodstock
Jag kan förklara lite vad en drivrutin är för något.

Det är som "klistret" mellan programmen som du kör och den hårdvara (elektronikpryl) det är frågan om.

Mer exakt i PC skall jag vara försiktig att uttala mig om, men om man räknar upp vad som är inblandat, så:

Hårdvaruprylar är byggda lite olika, med olika faciliteter för att styras eller påverka datorn. Visserligen är ju somligt standard, som USB eller twisted pair (ethernet), men då kan det ändå vara skillnad på saker.

Och sedan har ju PC ett BIOS, som också är lite som "klistret" mellan datorns hårdvara och mjukvara, men som dock är lite standard.

Och på programvarusidan så lärde jag mig i någon kurs om Windows NT att det ligger en massa saker i ett Registry, och jag gissar att där har man också olika saker till för att koppla ihop hårdvara och programvara.

Men om man undrar varför man behöver så ofta installera olika sådana för alla prylar som man kopplar in, så beror det också på att fabrikanter gärna vill sälja sig genom att ha en massa finesser på det man köper, och då måste det till "klister" mellan prylen och programvaran, och man behöver ju också kunna ställa in allt sådant i några inställningar i Settings eller vad det nu heter på PC.

Det jag kallar "klister" är relativt små bitar programkod som använder I/O (Input/Output)-sakerna som datorn har och försöker få detta att fungera ihop med allt i programväg i datorn.

Jag har faktiskt inte tänkt på hur Macar klarar sig rätt bra utan drivrutiner nuförtiden, men det behövs nog ibland att man installerar sådant där också. Min skrivare får t.ex sådant hämtat åt sig av Programvaruuppdatering, när det kommer nya versioner. Bekvämt.

Det här kanske blev en lite rörig förklaring, men jag skyller på den tidiga timmen och akut kaffebrist i blodet.

/notwoodstock
Mer
11 år 7 månader sedan #521066 av Nissegossen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 7 månader sedan #521197 av Admin1
Om jag hade fått detta fel skulle jag installerat CCleaner och rensat registret på felaktiga saker. Datorn startar också snabbare om man rensar registret. Om man skall göra systemåterställning så skall man enbart göra det ett par dagar innan felet upptäcktes. Detta för att inte förlora en massa data.