Yahoo tar över mina webläsare

Mer
8 år 7 månader sedan #771520 av Richard
Jag får upp den jävla Yahoo-sökmotorn som startsida. Vill ha Google, ändrar jag det i inställningar, så funkar det några gånger, men efter ett tag kommer Yahoo-skiten upp igen. Hur får man bort det permanent?
Mer
8 år 7 månader sedan #771523 av Inwatto
Du får försöka hitta källan till att det ändras startsida. Jag har inte haft det problemet, så jag kan inte på rak arm säga varifrån det kommer. Det är knappast ett virus. Kan vara en uppdatering av t ex Java som har ett alternativ "Ändra startsida till Yahoo" man kan klicka bort. Det tror jag att jag sett någon gång.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
8 år 7 månader sedan #771527 av Nissegossen
Det där har jag varit ute för. Det är ett virus som gör att du inte blir kvitt Yahoo, en trojan. Kan bara rekommendera dig till att om du har en säkerhetskopia att återställa datorn till fabriksinställningarna och sedan lägga in säkerhetskopian för minimal skada. Googla virusets namn och försök bli kvitt det. Det brukar vara så att fler har råkat ut för det och i flesta fall finns lösningen på webben, annars är fabriksinställningarna att rekommendera. Eller försök med microsoft security scanner, du laddar ned den här www.microsoft.com/security/scanner/sv-se/ Kanske du blir kvitt det på det, annars är det fabriksinställningarna som gäller.

I och för sig har du hårddisken uppdelad i 2 partitoner rensa den partiton du kör med och använd den andra för att återställa datorn om du har gjort en systemavbildning på den.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 7 månader sedan #771529 av Nissegossen

Inwatto skrev: Du får försöka hitta källan till att det ändras startsida. Jag har inte haft det problemet, så jag kan inte på rak arm säga varifrån det kommer. Det är knappast ett virus. Kan vara en uppdatering av t ex Java som har ett alternativ "Ändra startsida till Yahoo" man kan klicka bort. Det tror jag att jag sett någon gång.

Ja, han måste hitta källan, men det här är ett virus pga egen erfarenhet av att varit tvungen att ha Yahoo som sökmotor. Det är inte harmlöst, men förorsakar ingen direkt skada på datorn, men det att viruset finns gör att någon kan ändra på datorn till att göra som de vill med datorn i och med viruset.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 7 månader sedan #771530 av Nissegossen

Richard skrev: Jag får upp den jävla Yahoo-sökmotorn som startsida. Vill ha Google, ändrar jag det i inställningar, så funkar det några gånger, men efter ett tag kommer Yahoo-skiten upp igen. Hur får man bort det permanent?

I och med detta varnar jag dig för att göra någonting med datorn som gäller penningtransaktioner. Alltså låt bli internetbanken innan du fått bort skiten!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 7 månader sedan #771531 av Inwatto
OK, jag ändrar mig: det kan vara ett virus. Såg det när jag Googlade.

Prata inte med hat i munnen!