Bytt CMOS batteri på en gammal dator

Mer
8 år 5 månader sedan #787673 av Admin1
Kolla bilden hur ett trasigt moderkort ser ut med bruna kondensatorer upp till. På mitt trasiga moderkort läckte det dessutom ut brun massa under kondensatorn. Viktigt att kolla kondensatorerna på gamla moderkort. Jag köpte ett begagnat moderkort till datorn på Tradera och det kostade 120 kr ungefär.
Mer
8 år 5 månader sedan #787675 av Nissegossen
Får göra ett ryck med den dator som står och jag får använda denna dator för att ladda ned ett operativsystem från den här datorn på en gammal hårddisk. Detta för att det går inte på den gamla för att jag kommer inte in på bioset och kan därför inte ladda ned den på den gamla datorn. Vet dock på grund utav att jag provade en hårddisk med win 98 på den och den godtog den. Så, eftersom jag inte vet lösenordet på bioset är jag tvungen att installera den hårddisken jag vill ha på denna dator och jag vet att jag kan göra det.

jag har material som gör jobbet, det är bara att rycka strömförsörjningen på den här datorns hårddisk och plugga in den gamla datorns hårddisk via en konverter för gamloa hårddiskar och plugga in i denna dator via USB.

Jag har bara dröjt länge med att göra jobbet!

Såg att du skrivit och jag kan bara säga att den gamla datorn fungerar oklanderligt, men behöver ett nytt operativsystem.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 5 månader sedan #787677 av Nissegossen
Jag har redan bränt en skiva med ett operativsystem på, så som sagt det är bara att göra jobbet.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 5 månader sedan #787685 av Admin1
Om du tar ut batteriet på moderkortet och sedan sätter tillbaka det igen efter 30 minuter, så försvinner lösenordet. Observera att du måste köra med att ladda BIOS default när datorn startar upp.

[url:376cpmay]https://www.technibble.com/how-to-bypass-or-remove-a-bios-password/[/url:376cpmay]
Mer
8 år 5 månader sedan #787715 av Nissegossen
Ja, OK! Men jag börjar på mitt eget sätt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Peo
  • Besökare
  • Besökare
8 år 5 månader sedan #788039 av Peo
Svar från Peo i ämnet Bytt CMOS batteri på en gammal dator
Är imponerad av "våran" Admin1 och hans kunskaper. Nyfiken dock, är du Admin1 skolad eller självlärd på data?