Windows Update stängs för 98:an och Me snart

Mer
17 år 11 månader sedan #40428 av micke sd
Microsoft har beslutat att stänga Windows Update för Windows 98 och även för Windows Me den 11:e Juni 2006. Det medför att man inte får varken säkerhetsuppdateringar el. ngn. annan typ av uppdateringar från Microsoft för de operativsystemen efter det. De stänger även supporten för de programmen det datumet förutom att självhjälpssidorna hos Microsoft kommer att finnas kvar en tid till. Utan adekvata säkerhetsuppdateringar är det större risk för virussmitta. Microsoft rekommenderar alltid att omedelbart installera säkerhetsuppdateringar när de släpps vilket vanligtvis brukar ske ca. 1 gång i månaden.
Mer
17 år 10 månader sedan #41677 av micke sd
Svar från micke sd i ämnet Korrigering
Jag vill korrigera en uppgift i mitt inlägg ovan. Det gäller datumet för stängning av Windows Update för ovan nämnda operativsystem. Det stod fel i den tidning jag fick uppgiften ifrån. Det rätta datumet ska vara 11:e Juli -06 och inte 11:e Juni som jag skrev i inlägget tidigare.

För övrigt vill jag nämna att Microsoft inte kommer att komma med uppdateringar till allvarliga säkerhetshål i Windows 98 och Me vilket medför ökad risk för virussmitta i de operativsystemen.

Citat: Användare av Windows 98 och ME lever farligt. En säkerhetslucka i IE, som åtgärdats i nyare versioner av Windows, har visat sig omöjlig att åtgärda.

Microsoft meddelar att företaget stött på patrull i försöken att åtgärda en kritisk lucka i Windows 98, 98 SE och ME. Säkerhetsluckan, som finns i Internet Explorers hantering av COM-objekt, kan utnyttjas för att köra skadlig kod på en sårbar dator.

Luckan har redan åtgärdats för Windows 200, Windows XP samt Windows Server 2003 men på grund av problemets natur kommer den inte att åtgärdas för de äldre versionerna av Windows.

Enligt Microsoft krävs en rad grundläggande ändringar i Windows 98 och ME för att det ens ska vara möjligt att täppa till luckan. Dessa ändringar skulle potentiellt kunna leda till att tillämpningar skrivna för dessa operativsystem inte längre skulle fungera.

En annan anledning kan vara att Microsoft upphör med all form av support för Windows 98, 98 SE och ME den elfte juli i år och att en så pass omfattande åtgärd helt enkelt inte kommer att vara lönsam.

Microsofts råd är att användare av de äldre Windows-versionerna istället uppgraderar till nyare versioner av Windows. Slut citat.
  • leonardo
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #42904 av leonardo
Svar från leonardo i ämnet Windows Update stängs för 98:an och Me snart
Tack för informationen.

Lite dåliga nyheter för oss windows 98 användare (använder win 98 därför att jag använder en äldre dator som blir mkt belastad av att ha senare versioner installerade).