USB(?)

Mer
17 år 9 månader sedan #44616 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet USB(?)
Om man kan komma in på någons trådlösa bredband beror på hur det är konfigurerat. Dåligt nog så är de flesta trådlösa bredband öppna om man bara installerar det och inte sedan sätter igång att ändra det, dvs man kan komma in på det utan lösenord. Har den som satt upp ett trådlöst bredband hängt med i media att man behöver sätta ett lösenord på bredbandet, är det nog kört för eventuell tjuvsurfare.

Jag har själv ingen trådlös förbindelse till Internet så jag har ingen egen erfarenhet av just det. Hoppas jag inte spär på någons paranoia nu att det trådlösa nätverket är dåligt. Tänk på att man måste ju också vara i närheten av ett trådlöst nätverk för att kunna snylta på det. Och nog märker innehavaren att nätverket blir segt om någon använder det som inte borde. Så det är nog kortsiktigt tänkt att man skulle kunna surfa på andras nät och slippa ISP-kostnaden.

Huruvida man kan komma in i datorer på ett trådlöst nätverk är en annan fråga jag faktiskt inte vet hur det fungerar. Det är väl upp till de som har datorerna att inte dela ut mappar i ett öppet, trådlöst nätverk. Men, återigen, risken att någon vill titta vad du har i datorn genom att sitta i närheten av det trådlösa nätverket är nog minimal. Och har man läst sin manual på hur nätverket fungerar och satt lösenord på det, är man säker. Inte bombsäker, det blir man aldrig när det gäller datorer. De kan ju krascha också, en risk som nog är större än att hackers hittar just din dator. Eller man kan glömma sitt lösenord. Eller...

Prata inte med hat i munnen!