Tips om en gammal dator ni har te x win XP Vista eller win 7 de uppdateras inte.

Mer
3 år 6 månader sedan #1291456 av Nissegossen
Ja, kärnpunkten är att inga uppdateringar görs. I detta går det att lägga in Linux som fortfarande uppdateras, men ni behöver inte göra något om ni istället lägger in tails. Varför? Behövs inte göra ändringar på datorn, då ni istället lagt in tails på en minnesenhet det enklaste en USB-sticka med 8 Gb kapacitet. På stickan finns allt man behöver i form av operativsystem den lämnar inga spår på datorn då man använder den och det bygger på ett Linux system samt den har hög säkerhet med krypterings nycklar och använder webbläsaren Tor, vilket ger extra säkerhet.
'
Det dröjer innan de har knäckt krypteringen men i fall skydda någon där det gäller livet för någon fördröjer det tiden vilket gör att liv kan räddas läs mer om hur göra på PC för alla på denna länk pcforalla.idg.se/2.1054/1.727312/windows-7-dator-usb-pinne

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 6 månader sedan #1291494 av Admin1
Riktigt gamla datorer kan ha för lite minne under 1 GB, men då finns Puppy Linux eller Bodhi, som nöjer sig med 500 MB RAM. Ofta kan man uppgradera minnet billigt via köp på Tradera, men det gäller att köpa rätt sort. Linux Mint 20 kräver 2 GB RAM, så den är för krävande för gamla datorer. SSD-diskar går att använda på 20 år gamla datorer om man har en IDE till SATA-adaptor. Har själv lyckats ansluta en SSD-disk till ett moderkort, som inte har SATA med en sådan adapter.
Mer
3 år 6 månader sedan #1291508 av Nissegossen
Jag vet inte om den är komplett men har en adapter för att kunna köra både moderna och gamla interna hårddiskar. Dock använde jag den till en gammal intern hårddisk för den tiden med stor kapacitet men den var öppen och inte i ett kabinett, jag ville inte ha den, men säljaren pressade mig till att köpa den, men en gnista blå släckte den hårddisken bara att slänga.

Sedan insåg jag att jag kunde ha den till en gammal DVD brännare det var en annan sak där kunde inte ske någon gnistbildning och den tog vara på en DVD brännare med gamla fattningen i kontakterna så en gammal var då kompatibel med en ny dator och jag kunde bränna från skiva till skiva utan att först lagra innehållet i datorn, vad jag minns

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 6 månader sedan #1291509 av Admin1
Det finns adaptorer för det mesta. PS/2 mus kan användas som USB med adaptor. En gammal skrivare med LPT1-port kan också omvandlas till USB.
Mer
3 år 6 månader sedan #1291512 av Nissegossen
Vitsen är annars med Tails att du kan ha minnet på fickan och ha med dig det och kan använda det på vilken dator som helst utan att det lämnar några spår efter sig på vilken dator som helst du använder den på. Ett internet kafé utomlands du är skyddad från intrång med Tails och den lämnar inga spår efter sig på datorn du använder den på vilket retar spioner i landet du är i de kan inte få fram vad du använder datorn till då det inte går att söka i datorn vad du gjort på den, då du tar med dig ditt operativsystem när du går därifrån och de kan inte se vad du gjort om så läsa tidningen på Internet de vet inte det. Ett spionverktyg om något

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 6 månader sedan #1291621 av Amandara
Jag har en minst 10 år gammal Apple dator. Kan man använda den nuförtiden? Skulle vilja ha Word och en skrivare. Men den kanske är för gammal...? Den är snygg och jag har den som cool inredningspryl men den samlar satan med damm. Brorsan pratade om att man kan installera Ubuntu på den. Kan det vara något? Vad är Ubuntu? Jag vet att det är ett operativsystem, men vad är det som är särskilt med just Ubuntu?