ect

Mer
15 år 6 månader sedan #153263 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ect
Förmodligen kommer depressionen att ge med sig för 90 % får effekt av ECT, medan antidepressiva bara ger effekt hos 75 %. Effekten av antipsykotika kan också förbättras efter ECT.
Mer
15 år 6 månader sedan #153303 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet ect
Admin1,

Det kan jag mycket väl tänka mig. Ett av problemen är ju att den positiva effekten inte är varaktig utan avtar efter några veckor. De som förespråkar och använder ECT är medvetna om detta och hymlar inte med det, vilket ju är positivt. Att de är ärliga, alltså.
Ibland kan den där temporärt positiva effekten bidra till att man kommer ur den värsta paralyseringen, sedan när effekten vänder klarar man av att fortsätta uppåt ändå. När så är fallet är ECT kanon och har funkat som man önskar .

Fast å andra sidan hör jag talas om minst lika många där det inte alls blir så, där den positiva effekten varar en lite tid och sedan är man tillbaka där man började.
I de fallen tycker jag ECT lätt blir oetiskt och någon form av att skjuta problematiska patienter på tiden eller dölja dem för insatser genom att ge dem ECT lite då och då. Önskar att man hellre kunde satsa större på någon behandling med mer varaktig effekt, men då kommer vi till att detta kostar en hel del och att ECT nästan inte kostar ett smack.
Som vanligt. .?
Mer
15 år 6 månader sedan #153307 av Geta
Svar från Geta i ämnet ect
Långvarig psykoterapi ger betydligt bättre resultat i
längden. Fast det fordras att både patienten och
terapeuten är motiverade.
ECT är en sorts snabb-fix. Som sagt det kan behövas
akut för att komma ut ur ett låst läge men att ha det
som ständig underhållsbehandling verkar vara tröstlöst.