ect

  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #153081 av vnv
Svar från vnv i ämnet ect
ECT behandling är det bästa som hänt mig i behandling mot svår depression. Mycket Mycket bättre än vanliga meds......
Lycka Till!

/vnv
Mer
15 år 7 månader sedan #153093 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet ect
Oenig i din åsikt. ECT kan vara det som snabbast häver en redan skadlig, låst situation. Har själv fått ca 20 elchocker. De ges i den icke-dominanta hjärnhalvan så skadorna märks inte så mycket.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
15 år 7 månader sedan #153097 av X
Svar från X i ämnet ect
Jag fattar inte hur en sådan behandling kan förändra ens tankar till det possitiva. Eller förändrar det bara den där jobbiga känslan man har inom?
Mer
15 år 6 månader sedan #153155 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ect
Hoppas att du mår bättre snart efter behandlingen. Är du fortfarande inlagd?
Mer
15 år 6 månader sedan #153163 av AnnKatarin
Svar från AnnKatarin i ämnet ect
Ja, admin1, jag är fortfarande inlagd. Men på tisdagar och torsdagar kanske jag kommer få vara på fontänhuset här i Örebro. Taxin avgår härifrån ca 18.50 Är i Örebro nu. I morgon en ny pluton med humörisar (eller vad det heter?!). Sedan ev tillbaka på torsdag. De har snackat om att ta sex elbehandlingar :-s Första gången mindes jag det som var innan jag sov. Andra gången hade minnena grupperat omsig, så när jag vaknade trodde jag att jag skulle sövas. MKT underligt! Ha det bra alla!
Mer
15 år 6 månader sedan #153235 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet ect
Ect går inte ut på att koka och steka hjärnan. Det är en väldigt svag ström som används.
Jag är bitvis rätt kritiskt till att psykiatrin ibland överanvänder ect för alla möjliga olika symptom. Men det har inte att göra med att hjärnan skulle stekas på något sätt, utan av andra skäl.
Jag vet ju också många fall där det är bra och den som fått det upplevt det mycket positivt, i vissa fall är ect helt adekvat.

Jag har fått ect och gillade det absolut inte. Hjälpte inte alls, tyckte hela grejen dessutom var jobbig och ångestframkallande.

Jag vet att erfarenheterna av ect går rätt isär, precis som så många andra saker. För vissa är det räddningen, för andra är det skitjobbigt, för någon tredje är det totalt nollställt.
Alla är vi olika och olika saker hjälper, men jag tycker dessa olika erfarenheter är ett tecken på att man borde använda ect med försiktighet, att det inte ska övergå till att bli slentrian.