Varför har jag ibland ångest?

Mer
14 år 8 månader sedan #240472 av Zoidar
Mycket stress förvärrar ångesten. Om man övertränar, överarbetar, inte tar lugna stunder så ökar ångesten. Ett bra sätt att få ner ångesten är att tvinga sig att ta 30min-1 timme och bara sitta och ta det lugnt, läsa en bok, lyssna på lugn musik, teckna ... I början är det svårt, men efter hand brukar det gå bättre. Då brukar den dagliga stressen också minska av sig själv och ångesten med den.

Jag har också problem med ångest, men det är inte så farligt just nu.

Just det, som admin säger, kaffe, coca cola, coffein ökar stress och känslan av ångest.

Anchored in Christ ✟

Mer
14 år 8 månader sedan #240574 av aspie
Massor av ogjorda arbeten kan också framkalla ångest. Speciellt när det är så mycket att man hinner inte prioritera almanackan, utan måste göra hela tiden vad som är akut. Då har man en gnagande känsla att man glömt något. Ekonomiska bekymmer kan också skapa ångest.
Mer
14 år 8 månader sedan #242486 av One
Svar från One i ämnet Varför har jag ibland ångest?
Ångest utan direkt orsak brukar kallas för generaliserad ångest och drabbar oftast människor med olika former av personlighetsstörningar. I botten för generaliserad ångest ligger ofta identitetsproblematik, dålig självkänsla, frustration, "sextorka", sysslolöshet, undertryckt ilska, låsningar, vanmakt, osäkerhet mm.
Generaliserad ångest brukar bagatelliseras av vården; man kan inte acceptera att ångest "utan orsak" faktiskt finns. Man vill ju ha exakta diagnoser inte någon diffus problembild man inte kan sätta sitt diagnoskänsliga finger på. Ofta uppfattas sådana patienter som gnälliga och inbillningssjuka som stjäl tid och resurser från "bättre behövande".

Jag har haft mycket generaliserad ångest och jag kan säga att den verkligen inte är inbillning. Tvärtom har den drivit mig nästan till självmord, gjort mig till alkoholist och pillerknaprare och lett till förtidspension. Min ångest hade många sidoeffekter som tvång, fobier och vanföreställningar varav paranoia var det värsta. Ångesten har medfört isolering från andra och rädsla att vistas i grupper av olika slag. Förhållanden har det inte varit tal om.
Jag tackar Gud för att jag nu har en medicin som hjälper mot detta helvete.
Mer
14 år 8 månader sedan #242497 av spasy
One,

Vilken medicin har du?
Mer
14 år 8 månader sedan #242648 av One
Svar från One i ämnet Varför har jag ibland ångest?
Seroxat och Trilafon. Utan dem skulle jag inte kunna leva det liv jag lever nu.
Mer
14 år 8 månader sedan #242674 av Tonic

One skrev: Ångest utan direkt orsak brukar kallas för generaliserad ångest och drabbar oftast människor med olika former av personlighetsstörningar. I botten för generaliserad ångest ligger ofta identitetsproblematik, dålig självkänsla, frustration, "sextorka", sysslolöshet, undertryckt ilska, låsningar, vanmakt, osäkerhet mm.
Generaliserad ångest brukar bagatelliseras av vården; man kan inte acceptera att ångest "utan orsak" faktiskt finns. Man vill ju ha exakta diagnoser inte någon diffus problembild man inte kan sätta sitt diagnoskänsliga finger på. Ofta uppfattas sådana patienter som gnälliga och inbillningssjuka som stjäl tid och resurser från "bättre behövande".

Jag har haft mycket generaliserad ångest och jag kan säga att den verkligen inte är inbillning. Tvärtom har den drivit mig nästan till självmord, gjort mig till alkoholist och pillerknaprare och lett till förtidspension. Min ångest hade många sidoeffekter som tvång, fobier och vanföreställningar varav paranoia var det värsta. Ångesten har medfört isolering från andra och rädsla att vistas i grupper av olika slag. Förhållanden har det inte varit tal om.
Jag tackar Gud för att jag nu har en medicin som hjälper mot detta helvete.

Bra förklarat. Känner igen mycket.